SVET IN MI

Zaradi posebnih razmer je dostop do članka odprt za vse obiskovalce strani.

dec. '19

Napovedati padec starejše osebe

Foto: Shutterstock

Napovedati padec, preden se ta zgodi, je bil cilj raziskave, ki so jo opravili v Univerzitetni bolnišnici v Toulousu. Dr. Antoine Piau je raziskoval »tihe« padce pri starejših v oregonskem centru za starost in tehnologijo, največjem raziskovalnem centru za e-zdravstvo na svetu.

Tihi padec ne pušča posledic, ni ne zloma ne kake druge poškodbe. Hkrati pa je tihi padec zlovešč napovedovalec mnogo nevarnejšega, ki v kratkem sledi. Raziskava je obdelala 371 tihih padcev, ki jih je v štirih letih opisalo 200 udeležencev, 73 odstotkov od teh so bile ženske, povprečno stare 83,3 leta.

Večina padcev se je zgodila znotraj štirih sten, v nasprotju z dosedanjim prepričanjem podnevi, v dobro osvetljenih prostorih, največkrat v spalnici. Od vseh padcev jih je le 8 odstotkov povzročila sprememba gibalnih zmožnosti. Večina teh padcev je bila tako lahka, da osebni zdravnik o njih ni bil obveščen. Posledice tihih padcev niso bile vidne na telesu, spremenile pa so način gibanja starejšega in prav v tem vidi dr. Piau nevarnost, ki preti starejšemu v naslednjem obdobju: izguba avtonomije.

Prav zaradi tega dr. Piau priporoča posvet pri zdravniku tudi pri na videz nepomembnih padcih. »Če skrbno zaznavamo take tihe padce, lahko pacientu ohranimo leta zdravja,« je eden od zaključkov raziskave. V drugi študiji, ki jo pravkar končujejo, gre za natančno predvidevanje padca, ki ga bo doživela opazovana starejša oseba. Kako? Uporabili so triletne podatke, ki jih shranjujejo infrardeči senzorji, nameščeni na stropu in nad vrati. Ti senzorji zaznavajo drobne spremembe v gibanju starejšega, ki so sicer zdravnikovim očem skrite, na primer hitrost gibanja, raznolikost postavljanja nog pri hoji in podobno.

Po zaslugi takih do zdaj nepomembnih podatkov so z uporabo umetne inteligence razpoznali vzorce gibanja in lahko tudi napovedali padec, ki se bo osebi zgodil v naslednjem mesecu. Preprečevanje padcev lahko zdravniški blagajni in zavarovalništvu prinese velike prihranke. Padci so med najpogostejšimi vzroki za izgubo spomina in s tem avtonomije starejšega.

www.ohsu.edu/oregon-center

Kako do trdnega spanca

Raziskave kažejo, da potrebuje starejša oseba sedem do osem ur trdnega spanca na noč. Večinoma se težave s spancem začnejo še pred vstopom v pokoj, ko se način življenja spreminja, se ritem spanja z leti poruši, v mnogih primerih tako zelo, da je potreben posvet z zdravnikom.

Žal večina zdravnikov nima veliko časa za tarnanje starejšega, in ko standardni pregled ne pokaže posebnih odklonov, sledi recept za blage tablete za umirjanje in spanje. Čeprav večina ljudi pozna nevarnosti jemanja takih tablet, je najenostavnejša pot za trden in dolg spanec tabletka za spanje. Neredko si starejši te tablete kar »izposojajo« med seboj, skoraj ni hiše, kjer ne bi imeli na zalogi kakega uspavalnega dosežka sodobne farmacije.

Poraba uspaval strmo narašča hkrati s predpisovanjem antidepresivov. Številne spletne strani, namenjene problematiki starejših, resno opozarjajo na posledice pretiranega jemanja uspaval in pomirjeval, hkrati pa so tu tudi koristni napotki, kako si na naraven način omogočimo zdrav in dovolj dolg spanec. Gibanje na svežem zraku, zmerna hoja, sprehod pred odhodom na spanje vedno ob isti uri, čim manj strmenja v TV-zaslone, namesto tega druženje s prijatelji ... Če ne gre drugače, so tu naravni izdelki za spanje. Čaji iz listov in cvetov melise, šentjanževke, dobre misli, storžkov hmelja, kamilice ipd., torej zdravilnih rastlin, ki jih lahko sami nabirate od pomladi do jeseni.

Dobro je poskrbeti tudi za zdravo ležišče, zamenjavo vzmetnice, ki naj ne vsebuje spominske pene in drugih plastičnih materialov, ampak samo plasti iz naravnih materialov, kot so kokos, žima, bombaž ipd. Na pol leta obračajte vzmetnico po dolgem in počez, da bo obraba enakomernejša in življenjska doba vzmetnice dolgotrajnejša. Znebite se tudi plastičnih odej, zamenjajte jih z odejami iz volne in račjega puha, ki sta najprimernejša materiala za ohranjanje naravne telesne temperature. Omislite si blazino iz ajdovih luščin, ki bo podpirala vratna vretenca. Zjutraj pa vas bo nekaj vaj za prekrvavitev spravilo v dobro voljo.

www. senioractu.com

Lada Zei


Vaši komentarji


© 2020 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media