Bon za varno vožnjo tudi za babico in dedka

Se je tudi vam, kot vozniku z dolgoletnimi izkušnjami, že zgodilo, da v množici elektronske opreme v avtomobilu niste bili povsem prepričani, čemu kaj služi? Otroci nimajo časa za podrobne razlage, vnukom je vse jasno, vi pa ne sledite njihovi pripovedi? Se zmedete v sodobnih krožiščih, vas moti talna cestna signalizacija, pravila na avtocestah, nenehne omejitve? Se bojite višjih kazni, pa vseeno pogosto niste povsem prepričani, ali res vozite po pravilih? Morda prav zaradi vseh teh vprašanj avto (pre)pogosto puščate v garaži?

Ste že slišali za Center varne vožnje AMZS na Vranskem in njihove programe? V hitrem enodnevnem tečaju lahko obnovite znanje cestnoprometnih predpisov in ugotovite, kako se vaš avto vede v izrednih razmerah, v kakršnih se res še niste znašli, bi se pa lahko. Obenem se preizkusite, kako kot voznik reagirate v takšnih okoliščinah. V centru posebej usposobljeni inštruktorji pomagajo voznikom, da spoznajo prednosti sodobne avtomobilske tehnologije, seznanijo jih z novostmi v zakonodaji, odgovorijo na številna vprašanja o tem, kaj vse ponujajo nova vozila in katere pasti skrivajo sodobne ceste. Hkrati pa vozniki preverijo svoje avtomobilistično znanje in veščine, obnovijo teoretična in praktična znanja in se z inštruktorji varne vožnje pogovorijo o problemih, s katerimi se srečujejo v prometu.
Celodnevni program je sestavljen iz teoretičnega dela, ki poteka v učilnici, in iz praktične vožnje na poligonu. Vozniki se seznanijo z novostmi v cestno-prometnih predpisih, s pasivno in aktivno varnostjo vozila, spoznajo novo cestno infrastrukturo in sodobne tehnologije v vozilih ter fizikalne zakonitosti vožnje. Inštruktorji povedo, kakšna je pravilna namestitev voznikovega sedeža in kakšen je pravilen položaj telesa v sedežu ter kakšna je pravilna drža rok. Mimogrede, pozabite na položaj rok 10 do 2, roke so v položaju 15 do 3! »Vsi volanski obroči so oblikovani tako, da roke držimo v tem položaju. V položaju 15 do 3 imamo najboljši občutek za natančno vodenje vozila, če pa bi prišlo do zdrsa vozila, bi imeli tudi največ moči za obvladovanje vozila. Poleg tega so tudi vse multifunkcije na volanskem obroču nameščene v položaju 15 do 3,« pravi Vojko Safran, eden od inštruktorjev varne vožnje.
Na poligonu pa voznike čaka zagotovo najbolj zanimiv del tečaja. S svojim avtomobilom opravijo številne vaje: vožnjo v slalomu, kjer utrdijo sedežni položaj in delo z volanom, zaviranje v nevarnosti, primerjave zavorne poti, zaviranje in hkratno izogibanja oviram. Spoznajo, kako se njihovo vozilo vede na različnih podlagah in kaj se z njim zgodi ob nenadnem zaviranju, osvežijo znanje o pravilni izpeljavi ovinkov in o zaviranju v njih, zelo dobro pa tudi ugotovijo, kako pomembne za varno vožnjo so pnevmatike na vozilu.

Na tečaj stari in mladi
Četudi je v življenju prevozil na tisoče kilometrov in je povsem prepričan v svoje vozniške sposobnosti, marsikdo šele na poligonu ugotovi, kaj vse ga lahko preseneti na cesti, kako se njegovo vozilo (in sam kot voznik) vedeta v izjemnih razmerah, ki pa se lahko pripetijo kadarkoli.
Center za varno vožnjo je slabih 500 metrov od avtocestnega odcepa za Vransko. Razprostira se na 16 hektarjih, na voljo pa je 2,5 kilometra asfaltiranih stez, ki so urejene za varno simulacijo različnih prometnih razmer. Center je zasnovan tako, da deluje v vseh vremenskih razmerah, vadba je možna tudi v zimskih razmerah, zaradi osvetlitve tudi ponoči. Ima šest ločenih sklopov za vadbo, od katerih imajo nekateri vgrajene posebne drseče površine, ki voznikom omogočajo, da v nadzorovanih okoliščinah podrobno preizkusijo slab oprijem pnevmatik in zanašanja avtomobila. Poligon je opremljen tudi s hidravličnimi ploščami za izboljšanje voznikove reakcije, če zdrsne zadek avtomobila. Drseče površine pa so opremljene tudi z vodnimi šobami, ki simulirajo ovire na cesti.

Program za seniorje
Kdor misli, da je tečaj varne vožnje primeren le za mlade voznike in voznike začetnike, se moti. To najbolje vedo tisti, ki se sami prijavijo na tečaj, in tudi tisti, ki pridejo na tečaj, da bi izbrisali kazenske točke ali pa morajo vnovič opravljati vozniški izpit. Če so na začetku nekoliko nejevoljni, saj so prepričani, »da že vse znajo«, pa kaj hitro ugotovijo, kaj vse se jim lahko pripeti na cesti in kako se njihov avto vede v posebnih razmerah, pogosto so tudi presenečeni nad svojimi reakcijami, pravijo inštruktorji.
Nabor programov v centru je pester in sega od osnovnih in nadaljevalnih tečajev varne vožnje, programa za izbris kazenskih točk in programa za mlade voznike ali voznike začetnike do programa za seniorje ali starejše voznike. Potem so še programi za voznike počitniških vozil, prvi v Sloveniji imajo trial kamp za otroke, ki se učijo voziti z motornimi kolesi, osnovne in nadaljevalne tečaje za voznike motornih koles ter za voznike s sopotniki na motornih kolesih.
Starejšim voznikom so namenjeni trije programi, lahko pa se  vključijo tudi v redne tečaje, kjer so vozniki različnih starosti. Osnovni senior program zajema osnovne elemente varne vožnje in preizkušnjo v sposobnostih obvladovanja vozila. Cena je 75 evrov. Senior + programu, ki stane 91 evrov, je dodano še kosilo, izlet po Vranskem in ogled muzeja starodobnikov. Tretji senior program, ki stane 98 evrov, pa zajema kondicijsko vožnjo z usposobljenim učiteljem vožnje, individualno uro z inštruktorjem ter kondicijsko vožnjo nazaj na start.

Vojko Safran, inštruktor varne vožnje:
»Zanimivo je, da otroci starejšim vse pogosteje podarjajo darilne bone za naš tečaj. Pa tudi nasprotno, da babice in dedki kupijo vnukom, začetnikom ali mladim voznikom bon za tečaj varne vožnje. Varnost v prometu postaja ljudem vse bolj pomembna. Zavedati se moramo, da nas lahko v kritično situacijo spravi nekdo drug, tudi če sami vozimo stoodstotno previdno. Reševanja iz kritičnih situacij ne moremo vaditi na cesti, zato je Center varne vožnje AMZS idealna priložnost za osvojitev veščin obvladovanja vozila.
Starejši voznik praviloma vozijo na cesti zelo previdno, upoštevajo navodila in praviloma ne zaidejo v kritične situacije, iz katerih bi se morali reševati. Pri mladih je pogosto obratno, saj se precenjujejo, hitrost pa je tista, ki jih spravlja v težave. Pri vseh voznikih pa inštruktorji opažamo zakoreninjene navade: nepravilen položaj v sedežu, napačna drža volana, upravljanje z volanom – vse to je postalo za voznike že samoumevno in je včasih težko spremeniti. Vendar pa na tečaju sami ugotovijo, da ne morejo dobro voziti, če ne sedijo pravilno in ne držijo pravilno volana.
Starejši vozniki se praviloma zelo dobro počutijo v nekoliko višjih avtomobilih, v njih imajo boljši pregled nad voziščem in laže vozijo. Večina zna tudi zelo dobro kontrolirati moč avtomobila. Pri novejših avtomobilih jih pogosto moti obilje elektronike, veliko število gumbov, lučk in tipk, pogosto vsega sploh ne znajo uporabljati. Probleme imajo z nastavitvijo klimatske naprave, potovalnega računalnika, z uporabo ABS sistema … Na tečajih je precej vprašanj o vožnji v krožiščih, denimo, kdaj vključiti smerokaz. Opažamo, da se starejši vozniki pogosto izogibajo avtocesti in se raje odločijo za vzporedne ceste. Morda jih motijo velike hitrosti, hrup, šviganje avtomobilov … Seveda pa je vse odvisno od vitalnosti starejšega voznika, od kraja bivanja in od tega, kako pogosto  voznik sede za volan.
Problem, ki ga opažamo že pri voznikih srednje generacije, je, da pozabljajo cestno prometne predpise. Pozabljajo opazovati prometno signalizacijo in vozijo na pamet, in to predvsem v znanem okolju. Vozniki, denimo, pozabijo, da križišče razveljavi prometni znak in da po cesti zunaj naselja lahko vozimo 90 km/h, če nam razmere to seveda dopuščajo. Vse to osvežijo na tečaju varne vožnje.«

Ena izmed vaj na poligonu je vožnja skozi vodni curek ter obvladovanje vozila, ki je nenadoma zapeljalo v vodo, kar se pogosto zgodi ob nalivu, ko na cesti nastajajo luže.

Na poligonu vozniki sami spoznajo, kaj se dogaja z vozilom na različnih cestnih površinah.  
Motorji so vse bolj priljubljeni tudi med starejšimi vozniki, žrtev med motoristi pa je vse več. Tudi zanje je dobrodošel trening varne vožnje.


Vaši komentarji


© 2024 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media