Zveza potrošnikov Slovenije svetuje: Ali res veste, kaj jeste?

Za ohranjanje zdravja in vitalnosti je pomembno, da izbiramo živila, ki imajo ustrezen prehranski profil. Pa ga sploh poznamo? Preberemo na embalaži, koliko sladkorja in maščob vsebuje jogurt, ki ga imamo radi? Koliko soli in maščob ima salama, s katero postrežemo gostom? In kako sladki so kosmiči, s katerimi začenjamo naš vsakdan?
Potrošniki se premalo zavedamo, kako zelo zavajajoče so lahko trditve in podatki, ki jih proizvajalci zapišejo na embalažo izdelka, da bi pritegnili našo pozornost in nas prepričali v nakup. Izdelki z manj maščobe, z dodanimi vitamini in brez holesterola so lahko vse prej kot zdravi, vendar tega ne bomo opazili, če se ne bomo prepričali o vseh uporabljenih sestavinah. Zato je pomembno, da smo pozorni na oznake in sestavine prehrambenih izdelkov, kajti le tako se bomo lahko prehranjevali resnično zdravo in uravnoteženo.

Prehranski semaforček
Pri Zvezi potrošnikov Slovenije so izoblikovali prehranski semafor za vrednotenje živil, ki na preprost način govori o sestavinah posameznega živila in pomaga pri razumevanju označb na izdelkih. Tako, denimo, lahko z njegovo pomočjo preverimo, ali je količina soli, ki je navedena na vnaprej pakirani lazanji, ki jo imamo doma, nizka, srednja ali visoka. Rdeča barva pomeni, da živila ni dobro uživati vsak dan, oranžna barva ponazarja zmerno uporabo, kar pomeni dva do trikrat na teden, zelena oznaka pa govori o uporabi brez omejitev, torej o vsakodnevni rabi. Na podoben način lahko preverimo tudi vsebnost sladkorja, maščob ter vlaknin za vsa živila, ki imajo na embalaži zapisano prehransko tabelo.

Primeri iz naših hladilnikov
Kosmiči lahko vsebujejo kar 43 odstotkov sladkorja. Pri takem izdelku »rdeča luč« zasveti izredno močno. Izdelek vsekakor ni primeren za vsakodnevno uživanje, sploh pa ne za ljudi, ki ne smejo uživati izdelkov s sladkorjem.
Veliko potrošnikov meni, da so mlečne rezine kakovosten obrok za naše najmlajše. Pa vendar lahko mlečne rezine vsebujejo kar 36 odstotkov maščob in 36 odstotkov sladkorja, torej vsebujejo le malo hranil. Zato jih nikakor ne smemo zamenjevati za obrok, saj gre za sladico.
Probiotični sadni jogurti z okusom sadja vsebuje blizu 12 odstotkov sladkorja. Boljša izbira je navaden probiotični jogurt, v katerega narežemo različno sadje.

Še več izdelkov na www.veskajjes.si
Več kot 400 izdelkov, za katere se želimo prepričati, ali so »rdeči, oranžni ali rumeni«, lahko preverimo na www.veskajjes.si. Preverimo lahko različne mesne in ribje izdelke, mlečne izdelke, sladolede, sadne in zelenjavne izdelke, slaščice in slane izdelke, vnaprej pripravljene jedi in žitne izdelke. Potrošniki lahko aktivno sodelujemo in vnesemo tudi nove izdelke, prav tako pa lahko na spletni strani enostavno pogledamo, koliko sladkorja, soli in maščob vsebuje izdelek, ki ga imamo doma.

Evropski poslanci zavrnili barvno označevanje živil
Neodvisna raziskava, ki jo je opravila Food Standard Agency, je pokazala, da je za potrošnike sistem barvnega kodiranja na živilu ali prikaz v obliki semaforja sila preprost in razumljiv, da nudi največ informacij ter pripomore k odločitvi o nakupu bolj zdravih živil. Način prikaza z barvnim semaforjem so podprle potrošniške organizacije, različne zdravstvene organizacije in zdravniki, tak sistem pa že uporabljajo tudi v nekaterih večjih trgovskih verigah po Evropi. Prehrambna industrija naj bi po ocenah potrošniških organizacij porabila že približno milijardo evrov za lobiranje med evropskimi parlamentarci in žal je bila v svojih prizadevanjih tudi uspešna, saj se je v juniju 2010 proti uvedbi večbarvnega sistema za označevanje sladkorjev, maščob in soli na 100 g živila na prednji strani embalaže izreklo skoraj 400 poslancev Evropskega parlamenta.
Pomembno je, da si vzamemo čas in preverimo, kaj vnašamo v svoje telo. Zveza potrošnikov Slovenije si prizadeva za dvig zavesti potrošnikov o označevanju sestavin na embalaži živil ter s tem pripomoči k izboljšanju prehranjevalnih navad potrošnikov.

 


Vaši komentarji


© 2024 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media