Obrok, ki ga kar popijemo

Dobro počutje | mar. '20

 Smuti (nekateri mu pravijo tudi zmešanček) ni sok iz sokovnika, temveč gladka mešanica celih kosov sadja in zelenjave ter vode. Resda tudi nekateri sokovniki prepuščajo več gošče in je le malo odpadkov, večinoma pa so takšni, da si bomo v kozarec nalili le za vzorec bistrega soka ter vlaknin. Nasprotno, močan mešalnik ('blender') razbije celotno celulozno strukturo v rastlinskih tkivih na res majhne delčke, ki jih popijemo, hranilne snovi so tako hitreje dostopne našim celicam.

 Smuti je torej obrok, poln vlaknin, na videz kakor kašica, ki ga lahko pojemo z žlico, malce razredčenega pa počasi popijemo. Tako zaužijemo alkalen obrok, ki je odlično dopolnilo drugi (kisli) hrani. In čeprav se vsi po vrsti sprašujemo glede zdravilnosti napitka, ko bi bilo vendar bolje kar ugrizniti v jabolko, je mnogo bolj na mestu iskreno odgovoriti na vprašanje, ali pojeste (oziroma pojedo vnuki) na dan toliko svežega sadja in zelenjave, kot se le-tega dobi v enem smutiju.

 Koristni nasveti

- Lupimo čim manj, le odstranimo peške (pomaranče). Uporabimo tisto zelenjavo, ki jo jemo presno. Grah in stročji fižol za smutije na primer nista primerna.

- Zmogljiv mešalnik je nujen. Oster hitro vrteči se nož mora razbiti trša celulozna vlakna sadja in zelenjave (na primer korenje) na manjše delčke, da dobimo gladko zmes. Takšen ni prav poceni, zato ga ne kupujmo brez premisleka. K ceni svoje prispeva še velikost posode – tiste iz debelejšega stekla so primerne tudi za pripravo kremne juhe. S paličnim mešalnikom si sicer za silo pomagamo, če trše korenje in peso prej naribamo.

- Za začetek svetujem ustaljene sadne kombinacije, nekakšne pretlačene sadne solate. Postopno dodajamo zelenjavo, na primer špinačo, koprive, peteršilj, belušno zeleno in rdečo peso, ki so stalnica, malo bolj posebni so listnati ohrovt, rukola, regrat, radič, avokado. List (kitajskega) zelja, kos kumare, notranji listi endivije in sočni deli stebla brokolija smutiju ne spremenijo okusa, zato jih brez skrbi dodajmo v mešalnik. Za krepkejši okus lahko uporabimo še košček svežega ingverja.

- Smuti praviloma zmešamo le z mrzlo vodo ali sadnim sokom, kokosovo vodo. Mleka (sirotke, pinjenca) ne dodajamo, razen izjemoma v izključno sadnih smutijih brez agrumov, ananasa, papaje ali kivija.

- Komur je smuti premalo sladek, naj vanj zameša malo medu ali doda banano, zrel kaki. Sladkost popravimo z limonovim sokom, kivijem, jagodičjem. Zgostimo z banano, jabolkom ali kosmiči.

- Smutiji z visokim deležem (sladkega) sadja niso primerni za diabetike.

- Smuti ni uravnotežen obrok. V njem ni maščob, razen če dodamo avokado, prav tako ni beljakovin, razen nekaj malega, kar jih premore zelenjava. V ta namen številni vmešajo še lanena semena, ovsene kosmiče, oreščke (kokos, mandlji), beljakovinske praške, kvas, alge in druge dodatke.

- Najboljši smuti je pripravljen iz svežih sezonskih sestavin, ki ga takoj zatem pojemo/popijemo. V hladilniku pogojno zdrži le dva dni, če ga hranimo tesno zaprtega v posodici, še bolje v steklenički. V trgovinah so smutiji praviloma pasterizirani in so zato obstojni več časa, do enega tedna ali dlje. Če vam ga kaj ostane, ga uporabite namesto mleka v testu za omleto/palačinko.

Nekaj predlogov (recepti so za 2 osebi)

četrt ananasa / zrela hruška / pol banane / 3 do 4 dl vode

2 lista (kitajskega) zelja / pest mladih špinačnih listov / limonov sok / kivi / pol avokada / po želji 2 stebli belušne zelene / 3 do 4 dl vode

hruška / jabolko / 2 lista endivije (špinače, radiča, peteršilja) / banana / sok 1 limone / 3 do 4 dl vode

jabolko /sveža (presna) rdeča pesa /sok pol limone /četrt ananasa /3 do 4 dl vode

2 korenčka / pol banane / pol hruške /3 do 4 dl vode (ali pol jogurta, pol vode)

sočna rdeča pomaranča / 2 kivija / banana / pest zamrznjenega jagodičja / 3 do 4 dl vode

pol zrelega manga (ali zrel kaki) / 2 večji pomaranči / korenček / banana / 2 do 3 dl vode

pest ovsenih kosmičev / skodelica zamrznjenega jagodičja / navadni jogurt / banana / hruška / 2 dl vode ali mleka

Mojca Koman, univ. dipl. inž. živ. teh.


Vaši komentarji


© 2020 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media