Človekov značaj pod drobnogledom

Človekov značaj pod drobnogledom

Dobro počutje | dec. '12

»Bistveno za naše življenje, pa naj bo dolgo ali kratko, je, da živimo v miru, brez jeze, sovraštva, prepirov in notranjega nemira vesti, se pravi, da živimo iz dobrote in za dobroto.«
/prof. dr. Anton Trstenjak/

Proučevanju človekove osebnosti namenjajo psihologi veliko pozornosti. Zakaj se ljudje tako različno odzivamo na določene okoliščine in vplive, zakaj se razlikujemo pri vzpostavljanju medčloveških odnosov? Ne smemo prezreti tega, da človekov značaj pomembno vpliva na medsebojne odnose. Razčiščevanje teh vprašanj pripomore k boljšemu razumevanju samega sebe in drugih ter k medsebojnemu sožitju.

Pri človekovem značaju gre za celoten splet osebnih lastnosti, ki odločajo, kako se bo človek odločal in ukrepal v trenutkih, ki zadevajo dobrobit drugih in so povezane z vrednotami določenega okolja.
Med ljudmi tako pogosto slišimo značilne pripombe:
»Temu človeku ne morem verjeti. Že večkrat smo ga ujeli na laži. Ni vreden zaupanja.«
»Je neznačajen človek.«
»Na nekdanjega sošolca se lahko povsem zanesem, saj je ima pošten karakter.«
Človekov značaj se od otroštva dalje oblikuje pod vplivom vzgoje in družbenih norm. Priznati pa moramo, da je značajske lastnosti pri človeku težko objektivno določiti.
Pomembna človekova lastnost je tudi njegov temperament. Značaj in temperament pa ljudje pogosto zamenjujejo. Temperament zajema značilnosti človekovega čustvovanja in vedenja in je v marsičem pod vplivom dednih dejavnikov. Zato je treba pri odzivanju posameznika ločiti značajske in temperamentne poteze.
Na prirojen temperament je težko vplivati, laže na njegov značaj, in to predvsem s terapevtskega in vzgojnega stališča.
»Človek se lahko do določene meje spremeni in njegov značaj ni stoodstotna usoda,« ugotavlja nemški psiholog Axel Wolf.

Dejavniki, ki oblikujejo pozitiven značaj
Psihologi ugotavljajo, da bodimo pozorni na šest razsežnosti pozitivnega vedenja:
1. Pomembna je naša inteligentnost.
Razmislimo, kako se lotevamo problemov v življenju. Skušamo biti ustvarjalni, se odločamo premišljeno?
2. Spodbude
Se določenih nalog lotevamo z optimizmom ali pesimizmom? Kako reagiramo na udarce in poraze?
3. Zadovoljstvo
V čem najde človek zadovoljstvo? V materialnih stvareh ali v drobnih pozornostih? Je zadovoljen sam s seboj ali pa se počuti žrtev okoliščin?
4. Morala
Značajen človek se dosledno drži moralnih in etičnih načel. Je sočuten do ljudi, ki trpijo. Ni ljubosumen. Rad pomaga drugim.
5. Prijateljstvo
Kdor zmore gojiti iskreno prijateljstvo, izkazuje visoko socialno zrelost.
6. Zaupanje
Kdor lahko vzpostavi zaupljiv odnos z drugim, je lahko zelo zadovoljen. Le tako lahko tudi računa na tolažbo in pomoč, ko jo sam potrebuje. Počuti se varnega. To pa je pomemben občutek! Zaupanje je eno najpomembnejših čustev v medsebojnih odnosih.
Vseh teh šest dimenzij vedenja se pokaže že zelo zgodaj in se med odraščanjem bolj ali manj ne spreminjajo.
Če dodobra razmislimo o vsem tem, lahko ugotovimo tudi svoj značaj. Še več, to nas tudi opozarja, na kaj moramo biti pozorni, ko sklepamo prijateljstva. Seveda vselej to ni lahko. Mnogi ljudje se navzven odzivajo drugače kot v resnici. A sprenevedanja ni mogoče dolgo skrivati. Največkrat je to le kratka igra in človek kmalu razkrije svoje značajsko (karakterno) bistvo.
Ob koncu leta se zahvaljujem bralcem, da ste skupaj z menoj razmišljali in tako na različne načine spoznavali medčloveške odnose in samega sebe. Iztekajoče se leto je tudi pravi čas, da se ozremo nazaj in se vprašamo, ali smo res lahko zadovoljni s tem, kar se nam je dogajalo.
Vsem želim občuten božič in srečno, zdravo in smiselno novo leto 2013!


Vaši komentarji


© 2024 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media