V prometu moramo biti varni vsi udeleženci

okt. '21

Električni skuterji olajšajo življenje.

 Z leti ljudje postajamo manj pozorni, težje prilagodljivi, manj okretni, pestijo nas kronične in druge bolezni. V prometu in svetu okoli nas pa se dogajajo hitre in silovite spremembe, ki se jim moramo prilagoditi, pa če smo v avtomobilu, na kolesu, v invalidskem vozičku ali peš … Na prvem mestu je varnost vseh udeležencev v prometu. 

Po dostopnih podatkih je 25,9 odstotka vseh oseb z vozniškim dovoljenjem starejših od 61 let. Število voznikov, ki so dopolnili 64 let, se vsako leto poveča za približno deset tisoč, s staranjem prebivalstva pa se bo to število še povečalo. Po podatkih Policije in Javne agencije za varnost prometa (AVP) starejši najpogosteje povzročajo prometne nesreče zaradi neprevidnih premikov z vozilom, najpogostejši vzroki za prometne nesreče z umrlimi ali poškodovanimi pa so v tej starostni skupini neupoštevanje pravil o prednosti, nepravilna smer ali stran vožnje in neprilagojena hitrost. Podatki iz leta 2019 kažejo, da so vozniki, starejši od 64 let, povzročili 14 odstotkov vseh nesreč.

Starejši vozniki so zelo heterogena skupina, ki jim zaradi usihanja fizičnih in kognitivnih sposobnosti sedenje za volanom pogosto povzroča težave. Poleg tega se spreminjajo cestna infrastruktura, cestnoprometni predpisi, število udeležencev v prometu in njegova gostota, avtomobili so hitrejši in sodobnejši. Gradnja novih avtocest, novih cestnih priključkov, večpasovnic, pogosto slaba preglednost krožišč, novi prometni znaki, novosti v cestnem prometu – vse to je za starejše voznike naporno. Po upokojitvi marsikdo redkeje uporablja osebni avtomobil, kar vpliva tudi na samozavest pri vožnji, istočasno pa večini starejših avto pomeni samostojnost in neodvisnost in marsikomu edino mogoče prevozno sredstvo. Starejši si aktivno vozniško dobo (če jih ne izda zdravje) lahko podaljšajo z vzdrževanjem vozniške kondicije in obiskom delavnic za osvežitev znanja, tudi z izbiro ustreznega avtomobila. Stalno obnavljanje in preverjanje znanja je nujno, da se v prometu počutijo varnejše in dalj časa samostojne.

Dobrodošla osvežitev znanja

V okviru Zveze društev upokojencev Slovenije (Zdus) deluje Komisija za tehnično kulturo, ki jo vodi Branko Suhadolnik. Skupaj z Javno agencijo za varnost prometa že vse od leta 2015 pripravljajo in izvajajo preventivne programe, projekte in dejavnosti za starejše udeležence cestnega prometa. Izvedba delavnic, ki je namenjena starejšim voznikom, poteka v okviru programa Sožitje za večjo varnost v cestnem prometu, agencija jih izvaja skupaj s predstavniki različnih institucij, nevladnih organizacij in društvi upokojencev. Žal je epidemija covida-19 zadnji dve leti temeljito oklestila njihovo izvedbo, nekaj so jih preselili na svetovni splet, določena predavanja potekajo virtualno, ponekod pa so se ob upoštevanju ukrepov za preprečevanje širjenja bolezni vseeno lotili tudi izvedbe delavnic v živo. Zadnja takšna delavnica v živo je potekala sredi septembra na Bledu. Na teh enodnevnih delavnicah udeleženci osvežijo znanje prometnih predpisov in pravil, predstavijo jim ključno problematiko, ki se pojavlja na avtocestah, in pravilno ravnanje v različnih prometnih situacijah ter posredujejo praktične nasvete o zdravstvenih kriterijih. Vozniki lahko na posebnih napravah preverijo svoj vid na daleč in blizu, kontrast in nočni vid ter se pozanimajo o kriterijih za kontrolni zdravstveni pregled. Po dogovoru lahko opravijo tudi svetovalno vožnjo z ocenjevalcem na vozniškem izpitu.

Otroci, starejši in osebe na vozičkih, vsi so udeleženci v prometu

Samoiniciativno preverjanje sposobnosti vožnje je že dolgo mogoče tudi v AMZS-jevem Centru varne vožnje Vransko, kjer voznike na poligonu seznanijo z obvladovanjem vozila v običajnih voznih razmerah in z ustvarjanjem poslabšanih voznih razmer. Lahko se udeležite tudi AMZS-jeve šole vožnje, kjer učitelj vožnje voznika usmerja v spoznavanje posebnosti različnih prometnih situacij in načine obvladovanja. Posebna oblika usposabljanja starejših voznikov s časovno prilagojenim peturnim programom poskuša zajeti vsebine, ki jih najbolj potrebujejo, oziroma situacije, v katerih se srečujejo z največjimi izzivi: pravila vožnje na avtocestah, prednosti v križiščih in krožiščih ter delovanje elektronskih varnostnih sistemov avtomobilov. V praktičnem delu se preizkusijo v osnovnih veščinah varne vožnje.

Starejši pešci varni v prometu

Branko Suhadolnik spomni tudi na projekt, ki poteka v okviru Zdusa in v sodelovanju z lokalnimi upokojenskimi društvi ter nosi naziv Starejši pešci v prometu. Namen je starejše uporabnike opozoriti na pasti, ki jih kot pešce čakajo v njihovem okolju na njihovih vsakodnevnih poteh. Udeležence med drugim opozorijo na upoštevanje cestnoprometnih predpisov, na ustrezno obnašanje v križiščih in lastno vidnost. Vidnost je ob prihajajočih jesenskih dnevih, ko postaja vidljivost vse slabša, za pešce še posebej pomembna. Udeleženci delavnic prejmejo kratka in jasno napisana lično natisnjena navodila s priporočili za varno pešačenje. Lani je žal večina teh delavnic odpadla, letos so v živo že izvedli delavnico na Jezerskem, v načrtu so še v Gorišnici, Logatcu in Postojni.

Problema starejših pešcev se zavedajo tudi v drugih nevladnih organizacijah, ki skrbijo za varnost v prometu. »Pešci moramo biti previdni pri sestopanju s pločnika na prehod, saj je pločnik povsod malo dvignjen, hkrati pa ne smemo pozabiti na kolesarje na kolesarskih stezah, ki se križajo s prehodi za pešce. V mislih moramo imeti tudi to, da se čas prehajanja prehoda za pešce podaljšuje glede na naše psihofizične sposobnosti. Ko nastopi mraz, se lahko pojavijo ledene površine, sneg, kar je lahko nevarno pri zdrsih oziroma padcih,« opozarja Franjo Čretnik iz Združenja šoferjev in avtomehanikov (ZŠAM) Vrhnika, kjer so zelo aktivni pri izobraževanju vseh kategorij prebivalstva, poudarek pa dajejo najranljivejšima skupinama v prometu: starejšim ljudem in otrokom. Tako so izvedli zanimivo delavnico za starejše na invalidskih vozičkih in električnih skuterjih. »Običajni in električni invalidski vozički in skuterji so idealen pripomoček za lokalno mobilnost, torej od doma do trgovine, za obisk javnih objektov, lekarn, zdravstvenega doma, prav tako za prosti čas in obisk prijateljev. Vozilo lahko upravlja uporabnik sam, vendar se je treba zavedati, da tako postane udeleženec v prometu, kar zahteva še večjo pazljivost. Marsikdo od njih pa potrebuje za premik v ustanove bergle ali priročno hoduljo. Vsa vozila, ki se vključujejo v promet, so v večini primerov opremljena in testirana za varno vožnjo v prometu,« opozarjata Franjo in Anita Čretnik iz ZŠAM Vrhnika. Letos so člani združenja skupaj z otroki in zaposlenimi obiskali Dom upokojencev Vrhnika. Najstarejšim občanom so pripravili prometne delavnice, na katerih so se otroci učili vključevanja v promet, stanovalci pa so obnovili svoje znanje ter se preizkusili v spretnostni vožnji z invalidskim vozičkom; nekateri sami, drugi pa ob pomoči svojcev in zaposlenih v domu.

Izkušnja iz Tržiča

V Društvu upokojencev Tržič deluje posebna komisija za varnost v prometu z namenom ozaveščati starejše o vsem, kar lahko prispeva k večji prometni varnosti. Obveščajo jih o novostih in spremembah, izdajajo tudi zloženke. »Za naše člane smo v okviru projekta Sožitje izpeljali predavanja s področja nove prometne zakonodaje, pravil obnašanja pešcev in kolesarjev v prometu ter vožnje po avtocestah in hitrih cestah. V sodelovanju z AVP smo projekt nadgradili s svetovalno vožnjo z ocenjevalci na vozniškem izpitu. V sodelovanju s Centrom varne vožnje ZŠAM Celje smo v Ljubečni izvedli trening varne vožnje, ki je med drugim pokazal, da starejši slabo poznajo uporabo asistenčnih sistemov, ki naj bi voznikom pomagali pri vožnji (ABS, opozorila za parkiranje, prehitro vožnjo, premajhno varnostno razdaljo …). V Domu Petra Uzarja smo imeli predavanja in stanovalce opremili z varnostno odsevno opremo in organizirali varovane pohode v bližnjo okolico. Poleg tega smo na Občino Tržič naslovili vrsto pobud za večjo varnost v prometu, med drugim tudi popis arhitektonskih ovir za starejše in invalidne osebe, predloge za izgradnjo kolesarske infrastrukture ter dopolnitev in izboljšanje infrastrukture za pešce,« je povedal predsednik komisije Tomaž Bole. Veliko pozornosti namenjajo urejanju spletnih vsebin na strani http://www.dutrzic.si/varnost-v-prometu/, zaradi epidemije pa so morali nekatere načrtovane dejavnosti preseliti na splet ali jih prestaviti na poznejši termin.

Jožica Hribar, fotografiji: ZŠAM Vrhnika


Vaši komentarji


© 2021 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media