Spremenimo življenjsko rutino

Spremenimo življenjsko rutino

Dobro počutje | jan. '13

Na pragu novega leta se mnogi soočijo s svojimi nezdravimi življenjskimi navadami in načrtujejo spremembe. Stara slovenska modrost, da je navada železna srajca, se je že mnogokrat izkazala za resnično. Vendar lahko vsakdo, ki ima dovolj veliko željo, spremeni slabe navade in razvade.

Čeprav se zlasti starejši bojijo sprememb in preobratov, pa so za mnoge veliko bolj usodne ustaljene navade  – vsakdanja rutina. Zaradi tega celo zanemarjajo svojo mladostnost, dobro počutje in razpoloženje, kar znižuje kakovost njihovega življenja. Zaradi nespodbudnih in neprimernih, nemalokrat celo škodljivih navad mnogi trpijo za sindromom pomanjkanja koristne rutine, čustvene nepovezanosti z najbližjimi in socialne odtujenosti ali izključenosti. Strokovnjaki poudarjajo, da so dobre navade, rituali in navade koristni za zdravje in vitalnost posameznika. Pomembno je le, kakšni so, ter kdaj, kako, kje in zakaj jih prakticiramo. Čeprav so določene navade že razvade, zato so škodljive in nevarne (prehitra vožnja, pijančevanje, kajenje, ponočevanje, tvegana spolnost ipd.), pa je veliko tudi takih, ki imajo tako prednosti, kot tudi slabosti. Kar nekomu škodi, drugemu lahko koristi in obratno.
Sprememba sama po sebi še ne pomeni nove navade. Strokovnjaki poudarjajo, da je treba vsako novost (pristop, ukrep, razmišljanje, delovanje, vedenje) redno in zavzeto ponavljati najmanj 21 dni. Šele po treh tednih se vzpostavi potrebna rutina, ki novosti omogoči, da se spremeni v navado ali običaj oziroma ritual. Komur je uspelo prebroditi krizno obdobje prvih nekaj tednov, bo, zahvaljujoč pridobljeni rutini, skoraj samodejno opravljal določeno stvar po spremenjenem načrtu. Ob koncu leta pa bo z dvignjeno glavo lahko ponosno žel sadove svoje vztrajnosti in potrpežljivosti.

Navada je zadeva posameznika
Vsak sam najbolje ve, katere navade želi spremeniti. Otroci, partner in prijatelji nas pri tem lahko le podpirajo ali ovirajo, ne morejo pa ničesar narediti namesto nas. Navade je treba spreminjati počasi in preudarno, hkrati pa vztrajno, odločno in zanesljivo.
Ko gre za spremembo načina življenja, za odpravljanje neprijetnih razvad in pridobivanje spodbudnih navad, se najbolj obnese strategija majhnih, a odločnih korakov. Zato kanadski znanstveniki pozivajo zdravnike in zdravstvene delavce k obzirnosti pri obravnavi pacientov s škodljivimi razvadami in z nezdravim načinom življenja. Veliko teh ljudi je namreč priznalo, da so šokirani nad strogostjo in zahtevnostjo zdravstvenih delavcev. Zaradi njihove nepopustljivosti mnogi starejši niti ne poskusijo spremeniti svojih navad ali pa predčasno vržejo puško v koruzo.

Spremembe olajša postopnost
S poglobljeno raziskavo na prostovoljcih so kanadski znanstveniki ugotovili, da k spremebam nezdravega življenjskega sloga pripomorejo postopne, majhne spremembe navad in načina življenja. To v praksi pomeni, da se lahko kajenja odvajamo tudi postopno, postopno spreminjanjamo vsebine jedilnika in velikost porcij pri obrokih, postopno povečujemo telesno dinamiko itd. Pri tem pa je zelo pomembna tudi spodbuda, ne pa siljenje, ukazovanje ter drugi psihični pritiski.
Za konec pa še nekaj pomembnih dejstev: če se odločite za spremembo, jo boste z malce truda tudi izpeljali. Ustaljenih navad človek ne more preprosto odpraviti, marveč jih mora počasi nadomestiti z novimi (namesto večernega čipsa pred TV ekranom naj poje jabolko ali nemasten jogurt; namesto cigarete ob kavici prebira časopis, namesto z avtom naj gre v mesto peš ali s kolesom ipd.).
Navade človek najlaže spreminja, ko je zdrav in vitalen ter dobro razpoložen; žal pa drugi pričakujejo, da jih bo opustil ali spremenil tedaj, ko je v največjih težavah (ko je bolan ali v stiski, ob izgubi bližnjega, ob hudi nesreči).
Če ste se ob prebiranju teh vrstic odločili, da boste tudi sami malce problikovali svoje navade in razvade, torej svojo življenjsko rutino, upoštevajte, da morate v tovrstne spremembe najprej investirati, šele nato boste nagrajeni. In ne pozabite, da človek z vsako željo po spremembi dobi tudi potrebno moč ali energijo, da jo uresniči.  


Vaši komentarji


© 2022 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media