Drobni tisk v pogodbah

Zaradi posebnih razmer je dostop do članka odprt za vse obiskovalce strani.

Prosti čas | jan. '18

FINANCE IN MI

Poslovna prebrisanost ne pozna meja. Številna podjetja so tako rekoč stalno na preži, ko iščejo načine, kako na etično sporen, a še vedno (pogojno) zakonit način s svojimi strankami skleniti pravni posel, ki bo zanje ugodnejši kot za stranko. Kot eden izmed najpriročnejših načinov za sklepanje takih nekorektnih pravnih poslov se je izkazal drobni tisk v pogodbah oziroma splošnih pogojih poslovanja, ki ga še posebej obsežno uporabljajo podjetja, ki se ukvarjajo s finančnimi storitvami (banke, zavarovalnice, hranilnice, investicijske družbe ter druga podjetja, ki se ukvarjajo s posojanjem denarja).

V Sloveniji je uveljavljeno prepričanje, da je drobni tisk v pogodbah ali splošnih pogojih poslovanja zakonit. Če se stranka ne potrudi dovolj in ne prebere vsega, kar piše v takih pogodbah, ne glede na to, ali gre pri tem za »mikroskopsko« pisavo, naj sama nosi posledice take opustitve. Njen podpis na takih pogodbah naj bi bil edini zveličaven.

A to nikakor ne drži. Ne samo da so pogodbe z drobnim tiskom etično sporne, saj stranka, ki podpiše tako pogodbo pogosto dobi občutek, da jo je nekdo prevaral, temveč so tudi nezakonite.

Če so namreč take pogodbe neuravnotežene v tem smislu, da eni stranki prinašajo preveč koristi, drugi pa preveč dolžnosti, kršijo temeljno načelo obligacijskega zakonika – načelo enake vrednosti dajatev (8. člen OZ), pod določenimi pogoji pa je posledica take neuravnotežene pogodbe njena razveljavitev (če so na primer izpolnjeni zakonski znaki čezmernega prikrajšanja).

Pogodbe s spornim drobnim tiskom kršijo tudi določila zakona o varstvu potrošnikov. 22. člen tega zakona, ki ureja pogodbene pogoje, na primer določa, da ti zavezujejo potrošnika le, če je bil ta pred sklenitvijo pogodbe seznanjen s celotnim besedilom teh pogojev.

Šteje pa se, da je bil potrošnik seznanjen s celotnim besedilom pogodbenih pogojev le, če ga je podjetje nanj izrecno opozorilo in mu je bilo dostopno brez težav. Pogodbeni pogoji morajo biti tudi jasni in razumljivi. 23. člen istega zakona še določa, da podjetje ne sme postavljati pogodbenih pogojev, ki so nepošteni do potrošnika. Če so pogodbeni pogoji do potrošnika nepošteni, so nični.

Izrecno opozorjeni

Zakon o varstvu potrošnikov torej jasno določa, da mora biti za pošten, zakonit odnos med podjetjem in potrošnikom izpolnjenih več pogojev. Povsem nesporno pa je, da mora podjetje potrošnika seznaniti s celotnim besedilom pogodbenih pogojev. Seznani pa ga le tako, da ga nanj izrecno opozori.

Ker za večino drobnega tiska velja, da nanj potrošnik seveda ni bil izrecno opozorjen (saj bi drobni tisk tako očitno izgubil svoj »skriti« namen), poleg tega pa je vsebina, ki je v njem zapisana, tudi nepoštena do potrošnika (pogostokrat mu namreč odvzema ali pa vsaj znatno zmanjšuje obseg pravic, za katere meni, da jih je že pridobil v »normalnem« tisku), ima možnost, da zoper ponudnika, ki mu je »vsilil« sporen drobni tisk, ukrepa najmanj tako, da ga na to opozori in zahteva sklenitev pogodbe s poštenimi pogodbenimi pogoji.

Če se podjetje, ki pri poslovanju s svojimi strankami uporablja drobni tisk, na to opozorilo ne odzove, imajo stranke več možnosti ukrepanja. O kršitvi lahko na primer obvestijo Zvezo potrošnikov Slovenije, ki sicer nima pooblastil za izrekanje sankcij zoper kršitelja, ima pa zato kar veliko neformalno moč (lahko skliče tiskovno konferenco, na kateri o sporni praksi podjetja obvesti medije, in mu tako naredi precej slabo reklamo), o kršitvah pa lahko obvestijo tudi TIRS (Tržni inšpektorat Republike Slovenije) ali pa zoper podjetje vložijo civilno tožbo.

Mag. Boštjan J. Turk


Vaši komentarji


© 2020 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media