Žeja je že znak dehidracije

Dobro počutje | sep. '20

Z vnosom tekočine lahko najhitreje in najučinkoviteje vplivamo na svoje počutje. Neugodni vplivi dehidracije na počutje, delovanje in kakovost življenja so številni in močno izraženi, še posebej pri starejših. Že manjša izguba telesnih tekočin bistveno vpliva na zmanjšanje telesnih in duševnih sposobnosti. Zato moramo poskrbeti, da popijemo vsaj liter in pol tekočine na dan. 

Telo vsakodnevno izgublja velike količine vode z znojenjem, urinom, blatom in izdihanim zrakom. Z zmerno telesno dejavnostjo lahko dnevno izgubimo nekaj več kot dva litra vode, zato je pomembno, da jo v zadostnih količinah nadomeščamo. Živila vsebujejo različno količino vode – največ je je v sadju in zelenjavi, mleku in mlečnih izdelkih, manj pa v mesu in ribah, še manj v pekovskih izdelkih. Z večjim vnosom sadja in zelenjave lahko znatno prispevamo k večjemu vnosu tekočine. Tudi z uživanjem domačih zelenjavnih juh, minešter ipd. lahko v telo vnesemo kar nekaj tekočine.

Počasi in pogosto

Priporočljivo je, da pijemo enakomerno čez ves dan, torej ne le takrat, ko imamo občutek, da smo žejni. Takrat smo že blago dehidrirani. Najboljša je voda iz pipe. Dobre izbire so tudi nesladkan čaj, nesladkani kompoti in mineralna voda, tudi juhe in sadno-zelenjavni smutiji. Kava in pravi čaji v zmernih količinah prav tako pripomorejo k hidraciji. Druge pijače z dodanim sladkorjem izbirajte manj pogosto, saj lahko z njimi hitro pride do prevelikega vnosa sladkorjev in energije. Tudi pri količini doma narejenih sadnih/zelenjavnih sokov oziroma smutijev moramo biti previdni, saj so energijsko bogati in lahko z njimi hitro prekoračimo priporočeni dnevni vnos sladkorjev. So pa tovrstni napitki dobrodošli v primeru raznih bolezni, ko nam druga hrana ne ustreza, in po telesni dejavnosti, saj na ta način v telo vnesemo tako energijo kot tekočino.

Starejši so dovzetnejši za dehidracijo, razlogov za to je več, običajno gre tako za manjši vnos kot tudi za povečane izgube tekočine. Vnos tekočine je lahko manjši zaradi slabše mobilnosti, težav s požiranjem, vidom, motoriko, stranskih učinkov zdravil in slabših kognitivnih sposobnosti. Tudi strah pred uhajanjem urina (inkontinenco) je lahko vzrok za manjši vnos tekočine in hrane z visoko vsebnostjo vode. Starejši pogosto tudi ne občutijo žeje, kar je posledica določenih fizioloških in hormonskih sprememb, povezanih s staranjem organizma. Vse našteto lahko vodi v dehidracijo. Zadostno pitje tekočine zmanjša tveganje za zaprtje, ki je pri starejših še posebej pogosto. Zato je pomembno, da uživajo zadostne količine sadja in zelenjave, ki vsebujejo prehransko vlaknino, ter zadostne količine vode. Hkrati je pomembna tudi telesna dejavnost (po zmožnostih posameznika).

 Kako v telo vnesti več tekočine?

- Steklenička za vodo lahko predstavlja dober »opomnik«. Povsod jo lahko vzamemo s seboj, poleg tega imamo boljši nadzor nad količino zaužite tekočine.

- Vodo pijemo večkrat po malem in po požirkih. Če nam okus vode ni všeč, ji lahko dodamo nekaj narezanega sadja in/ali zelišč (na primer maline in meto), dodamo sveže iztisnjen sok limone ali pomaranče.

- Lahko skuhamo čaj po lastnem okusu/izboru in ohlajenega pijemo čez dan.

- Vso tekočino, ki jo moramo zaužiti čez dan, si lahko pripravimo zjutraj (če smo večinoma doma), tako imamo stalen pregled nad tem, koliko smo že popili in koliko še moramo.

- Če na vnos tekočine pozabljamo, jo poskušamo dodati posameznim obrokom, ki jih zaužijemo čez dan.

- Če smo vešči uporabe mobilnih telefonov, lahko uporabimo tudi mobilno aplikacijo, kamor vnašamo podatke o popiti tekočini. Tako bomo čez dan vedeli, koliko smo že popili in koliko nam še manjka do priporočene vrednosti.

Kako prepoznamo dehidracijo?

Glavni znaki so (močna) žeja, suha usta in druge sluznice, razpokane ustnice, zmanjšana tvorba in temnejša barva urina, omotica, utrujenost, glavobol in zaprtost, nenaden padec telesne mase, pri hujši dehidraciji pa tudi zmedenost, padec krvnega tlaka in pospešeno bitje srca. Dehidracija poveča možnost za hipertermijo (pregrevanje organizma), nevarne padce, ledvične kamne in vnetja sečil. Če uživate veliko manj tekočine, kot je priporočeno, svetujemo, da vnos povečujete počasi, ne hitite. Tako se bo vaše telo nanj postopoma privadilo. 

Povzeto po Zvezi potrošnikov Slovenije


Vaši komentarji


© 2020 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media