Vitamin D izboljša tudi odpornost

Dobro počutje | okt. '20

Zaradi sodobnega načina življenja premalo časa preživimo zunaj, da bi lahko s pomočjo sonca prejeli dovolj vitamina D. Še zlasti pozimi in spomladi ga primanjkuje kar štirim petinam prebivalcev Slovenije. Vitamin D vpliva na številne pomembne življenjske funkcije, najbolj znana je presnova kalcija in posledično gradnja kosti, izboljšuje pa tudi našo odpornost.

Spomladi in poleti je njegov glavni vir izpostavljenost soncu, a jeseni in pozimi te zaloge poidejo, zato ga je dobro nadomeščati, pravi predsednica Združenja endokrinologov Slovenije pri Slovenskem zdravniškem društvu prof. dr. Marija Pfeifer. Telo lahko samo proizvede vitamin D, saj se pod vplivom ultravijoličnih žarkov tvori v koži, zato ga imenujejo tudi sončni vitamin. Za naravno pridobivanje vitamina je najprimernejše sončenje od aprila do septembra med 10. in 16. uro, ko je sončna svetloba bogata z ultravijoličnimi žarki in potuje skozi ozračje čim bolj navpično. Zadostuje že 10 do 15 minut na dan tri dni v tednu in brez uporabe izdelkov z visokim zaščitnim faktorjem.

Toda na takšen način ne moremo pridobivati vitamina D čez vse leto, zaloge pa po približno dveh mesecih poidejo, še posebej ga primanjkuje tistim, ki se vse dneve zadržujejo v zaprtih prostorih, se ne rekreirajo na prostem, majhnim otrokom, najstnikom, nosečnicam in starejšim ljudem, ker njihova koža slabše tvori vitamin D. Predvsem ga primanjkuje starostnikom v domovih za starejše pa tudi debelim ljudem, ker se vitamin skladišči v maščobnem tkivu, in bolnikom z določenimi boleznimi.

Zato je priporočljivo dodajanje vitamina D, saj z uživanjem hrane težko dobimo zadostne količine, tudi če jemo živila, bogata s tem vitaminom, kot so mastne ribe. V Sloveniji vitamina ne dodajajo hrani, a rezultati merjenja v skandinavskih državah, kjer ga dodajajo, kažejo na bistveno manjše pomanjkanje. Marija Pfeifer je poudarila, da je treba ogroženim skupinam ljudi, kot so starostniki, načrtno nadomeščati vitamin D. V strokovni skupini pri NIJZ pripravljajo smernice glede dodajanja vitamina D, razmišljajo tudi o tem, da bi ga dodajali nekaterim živilom.

Znaki, da nam primanjkuje vitamina D, so lahko zelo netipični, če ni hudega pomanjkanja. To so lahko kronična utrujenost, nespecifične bolečine v mišicah. Dolgoročno pomanjkanje vitamina pa se lahko kaže v nižji kostni gostoti in šibkejših mišicah. Vitamin D lahko na več načinov vpliva tudi na covid-19. Raziskave so pokazale, da imajo tisti, ki imajo dovolj vitamina D, manj virusnih okužb in blažji potek bolezni, če zbolijo.

J. D.


Vaši komentarji


© 2020 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media