Na zdravstvena vprašanja odgovarja zdravnica internistka prim. Tatjana Erjavec

Dobro je vedeti | mar. '21

NOČNO ODVAJANJE VODE

75-letni bralec mora vsako noč dva- do trikrat na vodo. Zaradi omenjenih težav je bil na pregledu pri urologu. Nima povečane prostate, preiskava mehurja je bila brez posebnosti. Zaradi krčnih žil mu občasno otekajo noge okoli gležnjev. 

Zaradi položaja pri ležanju je odtok iz spodnjega dela telesa hitrejši, v primeru oteklin na nogah pa tudi povečan. Ponoči se zaradi izločanja nekaterih hormonov tvori bolj koncentriran urin, ki ga je zato tudi manj. Ta prilagoditev nam omogoča mirnejši spanec. S staranjem se nivo teh hormonov zniža. Pridružijo se tudi bolezni, pri katerih ponoči nastaja večja količina urina, kjer je kapaciteta mehurja manjša, kjer praznjenje mehurja ni popolno ali zadrževanja urina ni mogoče. Nikturija je pojav, ko moramo v 6 do 8 urah spanja več kot dva- do trikrat na vodo.

Najpogostejši vzrok pri moških je povečana prostata. Drugi pogostejši vzroki so še sladkorna bolezen, bolezni srca, ledvic ali jeter, nekatere nevrološke bolezni, ginekološke težave, motnje dihanja v spanju, vnetja sečil in zdravila.

Pogosto posamezniki niti ne vedo, ali se zbudijo, ker jih tišči na vodo, ali se zbudijo in gredo zaradi varnosti še na stranišče. Zbujanje ob točno določenih urah lahko postane zelo moteča navada, ki povzroča pomanjkanje spanca in utrujenost. Velika nevarnost pri hitrem vstajanju ponoči so tudi padci, zato vedno vstajajmo počasi.

Kako si lahko vsaj deloma pomagamo, če imamo težave z nikturijo? Najprej je treba izključiti obolenja, ki jo lahko povzročajo, in se posvetovati o načinu zdravljenja. Na povečano potrebo po mokrenju vpliva tudi način življenja, prekomerno pitje tekočin, uživanje slane hrane, alkohola in kave. Kave in alkohola ne pijmo vsaj 3 do 6 ur pred spanjem. Pitje tekočin razporedimo tako, da v popoldanskem času pijemo manj, vsaj 2 uri pred spanjem pa sploh ne pijemo. Vsa zdravila, ki delujejo diuretično in povečajo odvajanje vode, vzemimo zjutraj ali vsaj ne pred spanjem. Pomaga, če nekaj časa pred spanjem dvignemo noge (leže gledamo TV, beremo z nogami na stolu …). Če nam zatekajo noge, se posvetujmo z zdravnikom o povijanju z elastičnimi povoji čez dan. Pred spanjem obvezno skrbno in popolno izpraznimo mehur. Zelo pomembno je, da nas ne zebe in je okolje za spanje mirno. Če se zbudimo in nas ne sili na vodo, poskušajmo zaspati, ne da bi šli še na stranišče. To je morda najtežji del. Meni največkrat pomaga, če razmišljam o nečem lepem, toplem, prijetnem.

Tatjana Erjavec odgovarja tudi po telefonu. Pokličite jo v ponedeljek, 8. marca, med 16. in 18. uro na tel. št.: 01 530 78 53.    


Vaši komentarji


© 2021 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media