Avto na cesti brez voznika

Prosti čas | dec. '15

Avtonomna vožnja nam bo omogočila čas za sprostitev ali za prijetno družinsko druženje

V Severni Kaliforniji je policija ustavila vozilo, ki je vozilo občutno prepočasi in tako oviralo promet. A ko se je policist sklonil k vozilu, da bi ogovoril voznika, je bil nemalo presenečen. Voznika v njem ni bilo! Policist je namreč ustavil Googlovo avtonomno vozilo in mu skoraj napisal prvo kazen.

Avtomobil za avtonomno ali polavtonomno vožnjo je opremljen z več kamerami, ki spremljajo dogajanje, radarji in laserji, ki merijo razdalje med avtomobili, ugotovijo, ali kdo pred nami silovito zavira, opazijo pešca na prehodu ... Predvsem pa so povezani z drugimi vozili v mrežo in si izmenjujejo podatke o stanju in dogodkih na cesti, da se, recimo, izognejo oviri.

Avtomobil vozi avtonomno, kadar vozi sam. Se pravi, sam zavija, pospešuje, zavira pri rdeči luči na semaforju in sam parkira. Tak avtomobil dejansko ne potrebuje volana. Polavtonomna vožnja pa v praksi pomeni, da je v avtomobilu še vedno voznik glavni, a v ustreznih razmerah lahko vključi funkcijo, s katero volan in vse stopalke prepusti avtomobilu.

En avto za ves blok

Predstavljajte si blok varovanih stanovanj nekje na obrobju mesta. Gospod Jože iz pritličja mora k zdravniku. Sede v avtomobil, ki ga odpelje v zdravstveni dom. Avtomobil se vrne domov, kjer ga že čakajo gospe iz tretjega nadstropja, da jih pelje v trgovino. Ko jih odloži, se vrne v zdravstveni dom po gospoda Jožeta. Čez nekaj časa se odpelje iskat dame, na poti domov pa še prevzamejo kosila za tiste, ki si ne kuhajo sami. Dvajset stanovanj, en sam avto in eno parkirno mesto. Nič več težav s parkiranjem, deljeni stroški nakupa in vzdrževanja avtomobila, bistveno manj onesnaževanja. Predvsem pa varen in udoben prevoz tudi za tiste starejše, ki sami morda niso več zmožni voziti. Res pa taka vožnja zahteva ustrezno prilagoditev cest in prometnih pravil, kar ni majhen zalogaj.

In kakšen potencial se nam še odpira? Avtonomni avtomobili bodo lahko raznašali pošto, nadomestili kurirske službe, olajšali transport s tovornjaki. Postali bodo še ena izmed oblik javnega prometa. En avtomobil si bo delilo več ljudi, ki jih bo ob želenem času odpeljal, kamor bodo želeli.

Čeprav avtomobila brez volana še nekaj časa ni pričakovati, nam avtomobili vendarle ponujajo vse več pomoči pri vožnji s pomočjo različnih varnostnih sistemov. Tako so danes asistenčni sistemi na voljo že v kar lepem številu avtomobilov. Sistemi tako preprečujejo, da prepeljemo črto na cesti brez smernika, torej nenamerno, sami vzdržujejo smer vožnje, torej obračajo volan. Prav tako z aktivnim tempomatom vzdržujejo hitrost vožnje in ohranjajo varnostno razdaljo. Znajo brati prometne znake in imajo celo omejevalnike hitrosti, ki nam ne pustijo, da bi vozili hitreje. Avtomatski menjalniki pa so že stari znanci. Imajo celo avtomatske luči, ki jih ne znajo samo preklapljati med dnevnimi in »ta pravimi« lučmi, znajo celo sami prižgati dolge luči ponoči in jih tudi pravočasno ugasniti. Avtomobili že znajo sami bočno parkirati, in to je za marsikoga veliko olajšanje.

Dejstvo je, da je avtonomna vožnja stvar prihodnosti. In to ne tako daljne. V Ameriki države kar tekmujejo, katera bo ponudila več odsekov cest, na katerih je dovoljeno testirati avtonomna vozila. Na trg v prihodnjem letu že prihajajo avtomobili, ki bodo take vožnje sposobni. Tudi v Nemčiji so že odprli odsek avtoceste, na katerem je taka vožnja dovoljena.

Miha Merljak


Vaši komentarji


© 2024 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media