Nikar poleti z zimskimi gumami!

Prosti čas | mar. '16

Bliža se 15. marec, dan, ko na naših avtomobilih ne bo več treba imeti zimskih pnevmatik. Res je, da smo že februarja občudovali prve zvončke, a ni se zgodilo samo enkrat, da nas je aprila zasnežilo. Zato ne prehitevajmo z obuvanjem v letne »čevlje«, ravnajmo po pameti – raje kakšen teden kasneje kot prej.

Res pa je tudi, da s tem ne gre predolgo odlašati. Če smo pozimi vozili z zimskimi pnevmatikami, ki so narejene za nizke temperature, dež in sneg, je treba spomladi avtomobil preobuti v letne, ki se bolje obnesejo v vročini in dežju. Žal se nekateri vozniki odločajo, da bodo kar vse leto vozili z zimskimi pnevmatikami, a zimske pnevmatike so prilagojene povsem drugačnim razmeram in optimalno delujejo pri povsem drugačnih temperaturah kot letne gume, to pa z vidika varnosti pomeni veliko tveganje. V tem primeru velja razmisliti, ali nam morda ne bi bolje služile celoletne pnevmatike, a se moramo zavedati, da so te namenjene zmernim razmeram – blagi zimi in blagemu poletju, takšnega podnebja pa v večjem delu Slovenije nimamo. Je pa res, da so celoletne pnevmatike vse kakovostnejše.

Testi za pomoč pri izbiri

Pri izbiri pnevmatik nam že nekaj let pomagajo posebne nalepke, ki nam povedo, kolikšen je oprijem na mokri podlagi, kolikšen vpliv imajo na porabo goriva in kako hrupne so. Tako kot pri vseh izdelkih te parametre merijo tovarne same.

Že ti podatki jasno kažejo, da se tehnične karakteristike pnevmatik načeloma izključujejo. Visokokakovostna pnevmatika glede oprijema je praviloma glasnejša. Pnevmatika, ki ponuja varčevanje z gorivom, pa ima velikokrat zaradi manjšega kotalnega upora slabši oprijem na cesti. Žal v teh primerih ekologija ne sme biti na prvem mestu.

Nakup pnevmatik pri vulkanizerjih, ki znajo dobro svetovati, je zagotovo eden izmed načinov, na koga se obrniti za pomoč. Dobre smernice pa nam dajo tudi testi neodvisnih organizacij. Prednosti teh testov so: tako dobite podatke o obnašanju pnevmatike tako na suhi kot mokri cesti, pnevmatiko izpostavijo različnim situacijam, izmerijo njeno vodljivost, zaviranje in splavanje. Izmerijo tudi, kakšna je obraba. Izdelovalci pnevmatik se namreč znajdejo v precepu, ki je: boljši je oprijem na mokri cesti, večja je obraba. Res težka dilema med dvema zelo pomembnima parametroma, ki pa jo proizvajalci morajo rešiti. Eni bolj, drugi manj uspešno.

Pnevmatike prihodnosti

Že lani smo videli zanimive prototipe pnevmatik: od takih, ki znajo same proizvajati električno energijo, do tistih, ki se znajo prilagoditi razmeram med vožnjo.

Goodyear je predstavil prototip pnevmatike, ki energijo polni, namesto da bi jo porabljala. Čeprav je pnevmatika še v fazi prototipa, je to zagotovo zanimiv koncept, saj se razvoj električnih avtomobilov nadaljuje. Deluje na dva načina: s pomočjo termoelektričnega materiala toploto, ki jo absorbira črna pnevmatika, pretvarja v električno energijo. Prednost tega načina je predvsem to, da električno energijo tvori tudi takrat, ko je avtomobil parkiran. Si predstavljate, da bi se s svojim električnim avtomobilom pripeljali pred nakupovalni center, pa vam ne bi bilo treba iskati prostega priključka za polnjenje, saj bi to namesto vas opravile pnevmatike. No, predvidevamo, da te energije ne bomo mogli dobiti dovolj, zato bo primarni vir električne energije iz piezoelektričnih materialov s pretvarjanjem kinetične energije takrat, ko se vozimo.

Predstavili pa so še en prototip, ki z vidika varnosti predstavlja velik napredek: pnevmatiko, ki spreminja tekalno površino in se tako prilagaja razmeram na cesti ali pa načinu vožnje. Princip je preprost – več ločenih zračnih komor, ki se ločeno polnijo in praznijo. Tako lahko v hipu zmanjša naležno površino in se tako spremeni v bolj ekološko gumo. Drugič lahko poveča zaviralni učinek in tako izboljša varnost, omogoča celo hitrejši izpodriv vode, kar onemogoča splavanje pnevmatike. Če pa si želimo bolj športno vožnjo, pa lahko poveča bočni oprijem.

Ne glede na to, ali kupimo najdražje pnevmatike ali tiste, ki so na testih zmagale z največ točkami, nam ne bo pomagalo prav nič, če ne bodo pravilno napolnjene. Vse več raziskav namreč kaže, da vozniki na to dejstvo vse prevečkrat pozabljamo. K sreči ima večina novejših avtomobilov vgrajen merilec tlaka v pnevmatikah. Naj bo naše vodilo, da ga dosledno upoštevamo!

Miha Merljak


Vaši komentarji


© 2020 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media