Samodejni menjalniki vse dostopnejši

Prosti čas | sep. '16

Samodejni menjalnik

Pred dvema letoma smo pri Vzajemnosti izvedli delavnico, kjer smo starejšim voznikom predstavili moderne samodejne menjalnike. Z leti je namreč vse težje usklajevati pritiskanje na sklopko in menjati prestave, zraven pa še spremljati promet, zato je samodejni menjalnik za starejše voznike še toliko bolj priporočljiv nakup.

Voziti avtomobil z ročnim menjalnikom na podlagi starih predsodkov je danes nesmiselno, saj postajajo samodejni menjalniki vse bolj dostopni, bistveno ne dvigajo porabe goriva, predvsem pa ne prestavljajo počasi. To velja splošno, pa čeprav tudi danes eni prestavljajo bolje kot drugi. Vožnja poteka tako: ročico prestavimo v D (drive) in avto pelje naprej. Prestavimo v R (reverse), da gremo nazaj, v N (neutral) prestavimo recimo v avtopralnici, v položaju P (park) pa avto miruje.

Odpade delo s sklopko, tudi stopalke zanjo ni več, vse delo opravimo z desno nogo, levo je najbolje nasloniti na oporo in jo na neki način med vožnjo pozabiti. Ko torej z desno nogo popustimo zavorno stopalko, se avtomobil že začne premikati, mi samo še dodamo plin in avtomobil spelje. Ta način uporabe nam še kako pride prav v mestu, v množici semaforiziranih križišč, neprecenljiv je pri speljevanju na klancu.

Vse več prestav

Danes smo navajeni, da imajo naši avtomobili šest ročnih prestav. Te so lahko včasih razporejene tako, da je treba ves čas prestavljati, sploh če upoštevamo napotke za varčno vožnjo, ki nam sredi armature redno kažejo, kdaj je najbolj optimalno prestaviti navzgor ali navzdol. Marsikdo te napotke ignorira, sploh pri prožnejših motorjih.

Pred štiridesetimi leti so avtomatiki izbirali med samo tremi prestavami, še pred dvajsetimi ali desetimi leti so jih pogosto imeli samo štiri. Danes je standard šest prestav, v primerjavi z ročnimi menjalniki pa trendi kažejo, da število prestav pri samodejnih menjalnikih narašča. Vse običajnejše je, da imajo avtomobili sedem ali osem prestav, tudi takšni z devetimi prestavami so na trgu že pogosti, inženirji pa naj bi bili že pri koncu z razvojem desetstopenjskega menjalnika.

Povsem neupravičena je bojazen, da voznik z avtomatskim menjalnikom izgublja svojo vlogo. »Jaz rad vozim,« se je pritožil gospod, ki ima za sabo več kot tri milijone prevoženih kilometrov. No, samodejni menjalnik izboljšuje tudi ta vidik. Prav vsi današnji samodejni menjalniki namreč omogočajo tudi ročno prestavljanje. Sekvenčno, gor ali dol. In mnogi prestavljanje v višjo in nižjo prestavo ponujajo s stikali ob volanskem obroču oziroma celo na njem. To nam omogoča, da med dinamično vožnjo prestavljamo, ne da bi morali odmakniti roke z volana, omogoča nam, da prestavimo kar v ovinku. Dinamičnim voznikom vsekakor močno priporočamo!

Obvolanski prestavni gumbi pridejo prav tudi pri prehitevanjih, ko z umirjeno vožnjo nič hudega slutečemu menjalniku z ničimer ne kažemo potrebe po prestavljanju. Takrat imamo dve možnosti – lahko pohodimo stopalko za plin do konca in s tem vključimo tako imenovani kickdown – takojšnje prestavljanje v nižjo prestavo in bliskovito pospeševanje. Malo bolj umirjeno pa lahko to naredimo, če prestavo navzdol prestavimo z gumbom na volanskem obroču.

Preizkusite in izberite

Je pa res, da samodejni menjalniki tudi danes niso povsem brez pomanjkljivosti, vsaj nekateri. Razlike so in najlažje jih zaznamo pri tesnem parkiranju – mnogim samodejnim menjalnikom namreč dela težave počasno centimetrsko premikanje. Nekaterim avtomatikom je najtežje voziti po principih varčne vožnje in se pozno odločijo za višjo prestavo, eni pa so skregani z dinamično vožnjo in prestavljajo počasi. In čeprav priporočamo izbiro samodejnega menjalnika, svetujemo, da zaradi omenjenih pomanjkljivosti pred nakupom opravite testno vožnjo.

Danes so na trgu vsaj trije tipi samodejnih menjalnikov. Klasični so samodejni menjalniki s hidravličnim pretvornikom, v praksi so tudi najbolj izpopolnjeni. Potem so tu neskončnostopenjski oziroma brezstopenjski menjalniki s prestavljanjem kot na skuterjih. Za popularizacijo pa so najbolj zaslužni klasični zobniški menjalniki, kjer je voznikovo nogo nadomestila računalniško vodena avtomatska sklopka – enojna, v boljših in vse več primerih pa dvojna sklopka, ki proaktivno pripravi višjo prestavo, da je tako prestavljanje bliskovito hitro.

  

Podpis:

Samodejni menjalnik

Besedilo in fotografija: Miha Merljak


Vaši komentarji


© 2024 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media