Videti – in tudi biti viden

Prosti čas | maj '18

Prikaz podatkov na vetrobranskem steklu (HUD) je izjemno priročen. Ker se slika prikazuje v vidnem polju, pogleda ni več treba umikati z vozišča.

Če ne vidite več dobro izpisov na števcih v avtomobilu in oddaljenih prometnih oznak, recimo smernih tabel, imate problem. Niste edini. Ste pa mogoče med tistimi, ki predolgo odlašajo z obiskom okulista. Očala, kupljena na pošti, so lahko le prva pomoč v sili, za en večer.

 Voznik, ki predmete v daljavi vidi megleno, ogroža sebe, sopotnike pa tudi vse druge udeležence na cesti. Četudi vozi zbrano in počasi, sprememb na cesti (recimo pešca ali neosvetljenega kolesarja na vozišču, nenadnega zgoščevanja prometa, ležečega predmeta ali poškodb na vozišču …) in obvestil ne zazna pravočasno, zato prepozno in sunkovito reagira in se izpostavlja nesreči. Naprezanje oči pa s seboj vleče še dve zoprniji – glavobol in slabo počutje.

Kdor na daleč vidi ostro kot ris, a ima težave z branjem, ima težave tudi v avtomobilu. Vsi merilniki in stikalni gumbi so razmeroma blizu, tako da pri manjšem poslabšanju vida dobijo oznake in črke sprva le zamegljen rob, čez kakšno leto pa postane zamegljen celoten izpis. Koliko kilometrov smo že prevozili? Hm? Koliko je še goriva? Hm? Kolikšna je temperatura motorja? Hm?

Vožnja z bralnimi očali je precejšnja zoprnija. Kajti leče zameglijo vse, kar je dlje od bralne razdalje, motnjo pa prispevajo tudi okvirji očal. Avtomobilska industrija je pred nekako petimi leti predstavila v dražjih vozilih briljantno rešitev, ki pa je trgovci niti ne omenjajo, kot da se ne bi zavedali prednosti. To je »head up display« ali HUD, projiciranje podatkov na vetrobransko steklo ali manjši prozoren zaslon pred vetrobranskim steklom. HUD vam ponudijo tudi v cenejših avtomobilih in je vreden pozornosti. Škoda pa, da ga trgovci praviloma prodajajo v razmeroma dragih paketih še s kakšno drugo manj pomembno opremo, in je tako strošek doplačila mimogrede težak tisočaka ali celo tisočaka in pol.

Podatki na vetrobranskem steklu

Kaj omogoča HUD? Preprosto povedano, optični sistem preslikuje na vetrobransko steklo podatke o hitrosti vožnje, opozorilne signale o delovanju motorja in tudi satelitsko navigacijo. Podatki se nevsiljivo pojavijo nekako na tretjini ali na sredini motornega pokrova. Izpisi so jasni, ostri in pa natančno v vidnem polju, zato pogleda ni več treba umikati z vozišča na merilnike. Takšno umikanje pogleda na merilnike in ponovno fokusiranje na vozišče traja vsaj sekundo, še raje pa več. Pri hitrosti 60 km/h to pomeni vožnjo na slepo v razdalji enega avtobusa ali treh osebnih avtomobilov. Veliko. Če ima avtomobil projiciranje podatkov na vetrobransko steklo, je dosti lažje nadzorovati tudi samo hitrost vožnje.

Pred nakupom novega avtomobila bodite pozorni tudi na kakovost izpisov digitalnih prikazovalnikov podatkov. Črke so pogosto pretanke in premajhne, zato branje podatkov ni mogoče ali pa zahteva preveč pozornosti, kar je slabo za varnost vožnje.

Nevarno: debeli stebrički, ki okvirjajo sprednje steklo, lahko zakrijejo pešca, kolesarja, motorista, pri vključevanju v prometni tok celo avtomobil.

Kako se vidi iz avtomobila? Debeli stebrički strehe so verjetno pogojeni z zahtevano nosilnostjo in trdnostjo karoserije, zagotovo pa imajo prste vmes tudi oblikovalci. Dejstvo je, da so debeli in v daljavo potegnjeni sprednji stebrički nepraktični, celo nevarni. Če svinčnik, ki ga držimo z iztegnjeno roko, povsem skrije kolesarja, motorista ali pešca, potem debel stebriček to naredi še bolj učinkovito. Še manj praktični so avtomobili, ki imajo sprednji stebriček razcepljen. Majhno steklo, ki je vstavljeno v tisti razcep, komaj kaj izboljša vidljivost. Nerazumljivo. Tudi majhne zadnje šipe in debeli zadnji stebrički zelo poslabšajo vidljivost iz vozila.

Kaj pa sončna očala? Obarvana stekla so v močnem soncu izboljšala počutje. Proti sijanju sonca v oči pomagajo pomični senčniki. Najmanj pa oči obremenjujejo ne pretirano temna sončna očala. Toda pozor: nikar jih ne uporabljajte v predorih. Pa tudi med vožnjo po cesti, obdani z gozdom, in v močnih pasovih sonce-senca niso priporočljiva, ker lahko spregledamo kolesarja. Najbolj primerna so očala, ki se samodejno zatemnijo.

Pri nas je zakonska obveza, da imajo vozila podnevi prižgane luči. Ali ste opazili, da se v predorih vse pogosteje pojavljajo avtomobili, ki zadaj sploh niso osvetljeni? Vzrok so nedomišljeno izvedeni sistemi dnevnih luči. In krivi so tudi vozniki, ki se sploh ne zavedajo, da je avto zadaj neosvetljen, zato v temi neopazen. Preverite, kako je s tem pri vašem avtomobilu.

Mitja Gustinčič


Vaši komentarji


© 2024 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media