Dolge spodnjice in zimske gume

Prosti čas | okt. '18

Med gumami z oznako M+S in gumami z dodanim grafičnim prikazom planine s snežinko je razlika. Zadnje so morale opraviti test oprijema pri pospeševanju in zaviranju v snegu in so res zimske.

 Čez nekaj tednov bo nastopil čas za menjavo gum na avtomobilih. Z zimsko opremo morajo biti motorna vozila opremljena v času od 15. novembra do 15. marca naslednje leto in v zimskih razmerah. Ne čakajte do zadnjega trenutka na obisk pri vulkanizerju. Tudi oni imajo samo dve roki.

 Zahtevana zimska oprema so štiri zimske pnevmatike z oznako M+S (globina profila vsaj 3 mm) ali letne pnevmatike (profil vsaj 3 mm) z verigami. Za avtomobile s pogonom 4 x 4 veljajo ista pravila, verige pa morajo biti nameščene na dveh stalno vklopljenih pogonskih kolesih. Zakon v priobalnem pasu dovoli vožnjo brez zimske opreme. Nič ni narobe, če so na avtomobilu letne gume novejše izdelave in z dovolj profila. Za mirno vožnjo naj bodo pozimi v vozilu še topla in nepremočljiva kapa, dežno ogrinjalo, rokavice, odeja, zanesljiva svetilka in manjša, a močna lopata. Tudi zimski čevlji lahko pridejo prav.

 Razbijamo mite

Ali so zimske gume zares boljše od novih letnih? So. Meritve in testi jasno govorijo, da imajo zimske gume zaradi večjih in številčnejših kanalov na tekalni površini in zaradi mehkejše ter prilagojene gumene zmesi občutno boljši oprijem na hladnem (!) asfaltu, v mokroti ter prepričljivo boljši oprijem v (ne preveč globokem) snegu.

Voznik lahko sebi v bran reče, da pozimi pelje počasneje in tudi bolj zbrano. A pozablja, da je za lastno varnost in zaščito premoženja izjemno pomembna čim krajša zavorna razdalja. Letne pnevmatike imajo v zimskih razmerah občutno daljšo zavorno razdaljo. Za koliko? Vzemimo za izhodišče, da že med različno kakovostnimi zimskimi gumami prihaja do opaznih in merljivih razlik. V enakih razmerah merjenja v snegu najboljše gume ustavijo 4 do 5 metrov prej, torej za eno dolžino avtomobila. To seveda ni zanemarljivo.

V primerjavi z letnimi ali celoletnimi gumami ustavljajo zimske gume na zasneženem vozišču pri zmerni hitrosti 50 km/h vsaj enkrat bolj učinkovito, pri tem pa avtomobila ne zanaša iz smeri!

Seveda je treba tudi pogledati, kako gume grabijo pri ostrejšem zavijanju, ko voznik v snegu zavija s prometne ulice na parkirišče ali dovoz. Letne ali celoletne gume bodo zelo hitro izgubile oprijem in vozilo bo zdrsnilo vstran. Enako se zgodi pri izogibanju oviri.

 Ali so zimske gume res drage? To je še en mit, ki ne vzdrži presoje. Zimske gume bodo na avtomobilu vsaj pet mesecev. Pri običajnih prevoženih letnih razdaljah bodo uporabne štiri zime. Elegantno je, da so zimske gume nameščene na dodatnih kolesnih obročih, tako je vsakokratna menjava hitrejša in cenejša.

Res je, da je na začetku strošek lahko razmeroma visok, pač odvisno od premera pnevmatik, ki so na avtomobilu. Tudi hitrostni razred (indeks) pnevmatike vpliva na ceno, vendar zakonodaja dovoli izjemo in govori, da so lahko pozimi na avtomobilu pnevmatike nižjega hitrostnega razreda, vendar ne manj od razreda Q – do 160 km/h. V tem primeru mora biti v avtomobilu na vidnem mestu nalepka z napisano največjo hitrostjo pnevmatik – 160 km/h.

Z zimskimi gumami vozimo poleti? Načeloma lahko, če imajo enak hitrostni indeks (!), kot je zahtevano v homologaciji za zadevni avtomobil. Praktično gledano, pa zimske gume v poletnih razmerah niso razumna odločitev, ker imajo v suhem slabši oprijem in tudi daljšo zavorno razdaljo.

 Kako je z verigami?

Na trgu so različne izvedbe verig in večina naj bi bila za montažo prijazna. Ker pa s snežnimi verigami ne ravnamo vsak dan, se v praksi pokaže, da le redki razumejo, kje je sprednji konec in kje zadnji ter kako postaviti verižni trak, da bo brez zatikanja in poškodb na pločevini objel pnevmatiko. Natikanje verig na kolesa je zoprno opravilo, in če je vreme neprijetno, bo garantirana posledica prehlad. Ali je vredno tvegati?

Ne smemo pa razumeti, da verige niso uporabne. Kadar pošteno sneži in ceste niso bile pravočasno očiščene, potem bodo tudi nove zimske gume kmalu pokazale svojo mejo. Od tu naprej lahko vožnjo nadaljujemo le še z verigami na kolesih. Takoj po montaži verig nežno odpeljemo in se po krajši razdalji ustavimo. Preverimo, kako se verige prilegajo pnevmatiki, in če je treba, jih pritegnemo. Ko dosežemo kopno vozišče, verige čim prej snamemo.

Kdaj nastopijo zimske razmere?

V Avstriji se začne zimsko obdobje 1. novembra. Pravila imajo enaka, le da zahtevajo za 1 mm več profila na gumah – kar je zelo na mestu.

V Italiji s prometnimi znaki ob cesti sporočajo, kdaj in kje so potrebne zimske gume.

V Nemčiji ni datumsko določeno, kdaj veljajo zimske razmere. Toda ko razmere nastopijo (sneženje, brozga), so lahko na cesti le vozila z zimsko opremo.

Besedilo in fotografija: Mitja Gustinčič 


Vaši komentarji


© 2024 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media