A se danes nekam slabo vidi?

Prosti čas | dec. '18

Vožnja v temi utruja. Ni preprosto napenjati oči, da bi videli prek meje žarometov lastnega vozila in hkrati ne gledali v luči nasproti vozečih vozil. Če se še cesta lesketa zaradi mokrote, je mera človeške zmogljivosti že zelo polna.

Kdor živi na podeželju, ve, da iz teme pogosto prihajajo presenečenja, zaradi katerih ledeni kri in uide kletvica. Na primer tik pred sprednjim blatnikom iz teme zraste pešec, oblečen v temna oblačila in brez odsevne kresničke. Ali pa se pojavi kolesar brez luči in odsevnih stekel. To je pač zato, ker zunaj mest nimamo pločnikov in kolesarskih poti. A utruja tudi večerna vožnja v mestih. Že sam promet s svojo nervoznostjo učinkuje dražeče. Preveč osvetljenih reklam, utripajočih luči in odsevov pa so prav tako močne motnje, da bi lahko voznik opazil vsako nevarnost.

Kadar pride do nesreče na cesti, se rado grdo zaplete pri ugotavljanju krivde. Ni nujno, da sodišče za krivega spozna pešca, ki je bil oblečen v črno. Precej pogosto namreč vozniku očitajo, da je bil premalo pozoren, da ni predvidel, da je bil prehiter. Pa čeprav je peljal – počasi. Prav strašljiv je primer, ki ga je v reviji MotoSI zapisala pravnica Barbara Knez Kostrevc. Na cesti je ležal opit pešec in avtomobilist ga je povozil. Sodišče je ugotovilo, da voznik ni bil zadosti skrben, ker bi moral kaj takšnega predvideti, saj je vozil po vinorodnih krajih.

Razmišljajte! In ukrepajte.

Ali so stekla čista? Kdaj pa kdaj je treba avtomobilska stekla dobro očistiti s čistilom, krpo in papirjem tudi z notranje strani. Zaradi dihanja, izparin, prahu, morda celo kajenja se na oknih nabere rahlo motna plast, ki močno poslabša vidljivost. Na tem sloju umazanije se občutno bolj razprši svetloba od žarometov nasproti vozečih vozil in tudi obcestnih svetilk. Zato je še bolj moteče.

Z zunanje strani naj bodo stekla vedno čista! Pozimi se ne zgodi redko, da se po cestah vozijo avtomobili z zaledenelimi ali zasneženimi stekli. Voznik je le površno očistil steklo spredaj pred nosom in še malo ob strani, in to le toliko, da komaj vidi skoznje. To tako preprosto ne gre.

Kdor parkira avtomobil na prostem, naj na sprednjo šipo položi folijo proti zamrzovanju in jo zatakne za vrata. Tudi kos kartona je učinkovit – dokler se ne zmoči. V avtu imejte rokavice, kapo in strgalo za šipe. Vse troje tudi uporabite.

Kaj pa zarošena stekla? V hladnem avtomobilu se prvih nekaj minut vožnje šipe znotraj rade rosijo, ker se izdihan zrak kondenzira na steklu. Pomaga vklopljena klimatska naprava z ventilatorjem na vso moč, ker učinkovito razvlaži zrak. Pri roki naj bo vpojna krpa. Šobe sistema za prezračevanje usmerite v okna. Če spustite senčnike, bo to učinkovito preusmerilo zračni tok in šipe se bodo hitro posušile.

Če pa se nikakor nočejo posušiti, je v avtu zagotovo preveč vlage. Pomaga, če ob suhih dneh odprete vrata in prezračite avtomobil. Preverite, ali kje pušča karoserija in voda zateka pod preproge. Ali je morda opešala klimatska naprava in potrebuje polnjenje s plinom?

Kako kaj luči? Tehnični pregled avtomobila je marsikomu sitnost, vendar ni dobro nanj gledati tako. Tam možje vedno preverijo nastavitev žarometov in tudi svetilnost. Mene so pred kratkim opozorili, da levi žaromet nekaj slabše sveti. Hm, saj se mi je v temi zdelo, da nekaj ni v redu, pa si nisem verjel, saj je bilo vse videti brezhibno. Menjava žarnice je pokazala, da se je na stari žarnici naredila temna lisa, ki je zmanjšala učinkovitost.

Previdno z LED-žarometi

Večji problem bodo imeli vozniki, ki imajo avtomobile z lučmi LED. To je danes zelo moderno, celo lično deluje, a ima ta palica dva konca. Teh luči ne moremo popravljati. Če je klasična žarnica vredna pol kave, stane nov žaromet LED pol dobre pokojnine. In tu se spet lahko vprašamo, ali to zares potrebujemo.

Sodobni žarometi prinašajo tudi nepričakovane pasti. V predorih je mogoče pogosto videti avtomobile, ki vozijo z dnevnimi lučmi: spredaj svetijo ostro belo, zadnji del avtomobila pa je v temi. Pogosto se vprašam, ali lastnik novega avtomobila sploh ve, da ga vozniki, ki vozijo za njim, ne vidijo. Ali je le raztresen in ne pomisli?

LED-žarometi so se slabo izkazali tudi v snegu, ker svetilne diode ne ustvarjajo dovolj toplote, da bi ta stopila sneg, ki se nabira na steklih sprednjih žarometov. Posledično mora voznik pogosto stopiti iz avtomobila in očistiti luči, da lahko vozi naslednjih nekaj minut – do ponovnega čiščenja.

Sicer pa je treba tudi lučem posvetiti pozornost. Stekla naj bodo vedno čista. To redno naredimo zvečer doma ali na bencinski črpalki. Naj vam pride v navado.

foto: Slaba vidljivost, mokra cesta, pešec s psom – kar nekaj pasti za voznika!

Besedilo in fotografija: Mitja Gustinčič


Vaši komentarji


© 2024 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media