Odprt arhiv za vse obiskovalce

Sprednja stran izdelka lahko zavaja

Zaradi posebnih razmer je dostop do članka odprt za vse obiskovalce strani.

Dobro počutje | jan. '19

Potrošnik ima pravico, da na podlagi verodostojnih podatkov oceni, kakšna je sestava nekega živila, ali je zdravju koristno in ali je primerno zanj, trdijo strokovnjaki za prehrano. V resnici pa te informacije težko dobimo: izdelkov je veliko, oznake na njih so si podobne, zapisi o sestavinah in prehranskih lastnostih pa napisani z zelo majhnimi črkami ali pa so v obliki težko razumljivih tabel. Kako se torej znajti med prodajnimi policami?

Pri Zvezi potrošnikov Slovenije in na Inštitutu za nutricionistko potrošnikom svetujejo, naj pred nakupom skrbno preberejo sestavine, navedene na hrbtni strani embalaže izdelka. Zapisi na sprednji strani so pogosto zavajajoči ali celo napačni. Poglejmo nekaj primerov.

Trditve, kot so »domači«, »po tradicionalnem receptu« ali »po babičinem receptu« so pogosto le marketinški prijem, ki igra na čustva potrošnikov. Ti izdelki običajno vsebujejo industrijska barvila in druge aditive.

Na embalaži sadnih jogurtov, rezin s sadjem, žit za zajtrk in sadnih čajev velja podrobneje preveriti navedene deleže sadja. Kar nekaj raziskav je namreč dokazalo, da je sadja, ki je na fotografiji embalaže, v njem za vzorec ali ga nadomestijo s cenejšim, nekateri čaji vsebujejo na primer celo samo arome jagod, gozdnih sadežev ali hibiskusa, tudi uporaba barvil je pogosta …

Za »polnozrnate« testenine, kot piše na sprednji strani embalaže, se po natančnem preverjanju seznama sestavin na zadnji strani lahko izkaže, da vsebujejo le 55 odstotkov polnozrnate moke …

Trditev »brez dodanega sladkorja« je dovoljena le na izdelkih, ki ne vsebujejo monosaharidov ali polisaharidov, torej nobenih sladil niti naravno prisotnih sladkorjev. To pa velikokrat piše na otroški hrani, čeprav vsebuje zgoščen jabolčni sok ali bananino kašo, ki sta seveda naravno sladka. 

Proizvajalci pogosto uporabljajo nepoštene ali zavajajoče informacije, kot so: brez holesterola (na primer v rastlinskih maščobah, kjer ga ne more biti), brez GSO (na primer v mleku in mlečnih izdelkih, je pa prepovedan), brez glutena (tudi na izdelkih, ki ne vsebujejo pšenice ali njenih sestavin, na primer v sadnih sokovih, maščobah, trdih bombonih, čokoladi ipd.), za vegane (na primer »veganski sir«, ki pa je lahko le nadomestek ali pripravek …), primerno za diabetike (sladkorni bolniki naj jedo zdrave in uravnotežene obroke).

Srček za zdravje

Veliko koristnih podatkov o zdravi prehrani najdete na spletni strani https://veskajjes.si. Med drugim lahko s pomočjo prehranskega semaforja preverite hranilne vrednosti izdelka. 

Živilo, ki ugodno vpliva na ohranjanje zdravja in varuje pred nastankom kroničnih nenalezljivih bolezni (tudi bolezni srca in ožilja), pa je zanesljivo tisto, na katerem je srček Društva za zdravje srca in ožilja Slovenije. To je edini slovenski znak za označevanje predpakiranih živil, ima ga že več kot 350 živilskih izdelkov, a to so le tisti izdelki, ki jih proizvajalci sami prinesejo v ocenjevanje. Simbol dobi živilo, ki ima ugodne prehranske lastnosti, to so nizka energijska vrednost, nizka vsebnost maščob, nasičenih maščob, veliko nenasičenih maščob, malo soli, malo sladkorja ali pa veliko prehranskih vlaknin. Navedene so lahko tudi zdravstvene trditve za živila, vendar le tiste, ki so vključene v register Skupnosti EU in se nanašajo na trditve o vplivu na zmanjšanje tveganja za nastanek bolezni srca in ožilja. Bodite pozorni tudi na tuja znaka, ki jamčita, da ima živilo najbolj ugodno hranilno sestavo znotraj kategorije. To sta Keyhole (Švedska) in Dutch Choises (Nizozemska).

Anita Žmahar 


Vaši komentarji


© 2020 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media