Najobčutljivejše skupine so lahek plen

apr. '19

Koga ne bi razveselila obljuba o visoki denarni nagradi, ki je že skoraj vaša, le še eno malenkost morate naročiti ... Zgodba se ponavlja, pa naj kupujemo rože, knjige ali prehranska dopolnila. Kot se ponavljajo vabila na brezplačno računalniško diagnostiko – kako vabljivo! Človek ne pomisli, da ta darežljivost služi predvsem prodaji izdelkov, ki zdravijo ravno tisto tegobo, ki jo bo »ugotovila« ta računalniška diagnostika. To sta le dva primera iz poplave mnogih, ki spretno nagovarjajo starejše, bolne, osamljene ljudi.

Dokumentacijo o zavajajočih oglasih in obljubah že nekaj časa zbira in analizira naš sogovornik, po izobrazbi fizik, ki se – povsem razumljivo – noče osebno izpostaviti, saj bi bilo njegovo nadaljnje delo s tem onemogočeno; so pa podatki v uredništvu.

Ali se še spomnite nedavnega oglasa: »Nič več dragih aparatov, ki potrebujejo drage baterije! Sedaj imate za 49 evrov možnost kupiti sodoben slušni aparat, ki ne potrebuje baterij ...« Besede dopolnjujejo slike »zdravnikov« in izjave zadovoljnih uporabnikov. Skrbno izbran jezik, ki nagovarja manj vešče in predvsem starejše ljudi. »Reklami so nasedli mnogi, toda kmalu so ugotovili, da aparat ne deluje. In tudi popraviti se ga ne da, saj je skoraj kot igrača,« pravi naš sogovornik. Na spletu pokaže enak izdelek, cena pa je okoli pet evrov.

Zelo kritičen je tudi do raznih meritev, organiziranih kar v prostorih krajevnih skupnosti, gostilnah itd., ter do računalniških diagnostik, ki pogosto »pokažejo« to, s čimer naj bi dosegli osnovni namen akcije – prodajo raznih čarobnih blazinic, zdravil, maž itd., ki naj bi rešile prav to težavo. Sicer pa – zakaj nam bi nekdo brezplačno in povsem brez obveznost ponudil računalniško diagnostiko? Le komu je toliko do našega zdravja? Na to vprašanje se velja spomniti tudi ob prijaznem klicu v smislu: »Naše podjetje praznuje okrogli jubilej, pa vas jutri prijazno vabimo na kosilo in klepet o zdravju. Povsem brez obveznosti ...« Klepet pa še brezplačno kosilo – kako vabljivo! Toda klepet v tem primeru pomeni predstavitev »revolucionarne« novosti, ki reši številne težave – brez stranskih učinkov, brez čakalnih vrst. Dobite vtis, da tako fenomenalne možnosti ne boste več imeli, in preden ugotovite, da tega sploh ne potrebujete, ste se za ta nakup že zadolžili za leto dni.

Kot fizik se naš sogovornik s posebnim zanimanjem loteva analiz in meritev nekaterih »čudežnih« naprav in pripomočkov. Ugotavlja, da le malokatera od teh naprav »da kaj pravega od sebe«. Vendar smo ljudje nagnjeni k samoprevari in tako si kupec reče, da je še vedno super, če drži vsaj pol tega, kar je napisanega. In kupi.

Bogate denarne nagrade

Ne glede na to, ali ste zvesti kupec prehranskih dopolnil, knjig, loncev itd., vas prodajalec kot svojega VIP-kupca pogosto nagradi s kakšnim darilcem in pogosto tudi z obljubo o denarni nagradi, ki je že skoraj vaša: »Čestitamo, ste dobitnik naše glavne nagrade 35 tisoč evrov ...« Komu ob taki novici ne bi zaigralo srce! Sledi sicer streznitev s pojasnilom, da je treba kupiti le še en izdelek ali pa izpolniti še en podatek. No, še en »nateg«, si rečeš, pa vendar je nagrada tako mamljiva, da kupiš še to malenkost kot vstopnico za finale. Poleg mamljive vsote prepriča tudi kar nekaj imenitnih podpisov na tem »uradnem papirju«, ki je tudi poln žigov, podatkov itd.

Med kupom pisemskih ovojnic, ki jih prejema naš sogovornik – tako kot mnogi drugi kupci – so obljubljene nagrade od pet pa do 51 tisoč evrov: »Pošiljka, vredna 51 tisoč evrov, je bila pravkar odobrena. Pošljite le še vašo veliko zmagovalno številko. Zaradi avtomatične obravnave je treba poslati naročilo v napisanem roku. Izplačilo 51 tisoč evrov v 48 urah ...« Druga ovojnica prinaša »samo« 10.500 evrov in besedilo: »Zdaj je uradno, gospod (navedena sta ime in priimek). Zadostuje, da vrnete svoj Uradni bon za podelitev nagrade in dobite priložnost prejeti 10.500 evrov.« Pa še ena ovojnica: » Čestitamo, ste dobitnik 30 tisoč evrov, izpolniti je treba le še to naročilo …« Tudi v naslednji ovojnici mu sporočajo, da je prejemnik glavne nagrade. Nekje v drobnem tisku pa pojasnilo, da je to pismo garancija za popust pri naslednjem naročilu, s katerim je posameznik kot VIP-stranka uvrščen v izbor za glavno nagrado, in navodilo, kako opraviti še teh nekaj korakov do podarjenega bogastva. Kup papirja, kup žigov, kup čestitk, kup podpisov, garancij in kup izdelkov, ki jih je treba naročiti takoj, da ne bi zamudili priložnosti, kot se je to zgodilo nesrečni – ime in priimek »te nesrečnice« sta na debelo prečrtana – ker njihove pošte ni vzela resno. »Vse je napisano v zelo uradnem jeziku, ki je tudi zelo pretkano izbran; starejši ljudje verjamejo žigom, citiranim zakonom, podpisom direktorjev ipd.,« pripoveduje naš sogovornik.

Vsi iz enega žaklja

Toda v primeru ne gre za »nateg« v celoti, kajti razpisane nagrade bodo nekomu zares tudi dodeljene. »Vsa ta podjetja in marketinške mreže imajo dejansko podlago za tako bogata izplačila, ki bodo tudi zares izžrebane in izplačane v 48 urah. Toda to niso nagrade tistega podjetja, kjer smo kupili knjigo ali kaj drugega, ampak te nagrade žreba in omogoča francosko podjetje, ki povezuje v svoj sistem milijone in milijone podjetij iz vse Evrope. Malha za nagrade je torej zagotovljeno polna, saj vsak nekaj prispeva za to, da je lahko v igri. Pravnoformalno vse »štima«, zato so tako radodarno na teh sporočilih tudi podpisi direktorjev, notarjev itd. Neetično pa je, da podjetja, ki obljubljajo nagrade svojim VIP-kupcem, zamolčijo, da te nagrade ne bodo podelili oni, in obljubljajo denar iz nekega ogromnega skupnega žaklja iz Francije, poudarja sogovornik.

V verigi tistih, ki skrbijo za to, da se sliši o revolucionarnih novostih, poceni aparatih, brezplačnih meritvah itd., je veliko ljudi, zato je dejanskim lastnikom težko priti na sled. 

Na različnih naslovih je naš sogovornik že opozarjal na te goljufije, vendar ugotavlja, da so celo inšpekcije nemočne. Ker naročniki s »prepričljivimi» oglasi najuspešnejše plenijo naivne ljudi, je skušal potrkati na dušo medijev, ki take oglase objavljajo, toda denar je sveta vladar in velikemu kosu pogače se nihče noče odreči. Meni, da bi morala biti zakonodaja strožja. Če stroka opozori, da je objavljen oglas očitna goljufija (na primer slušni aparati, diagnostika itd.), bi moral medij po takem opozorilu to »sodelovanje« prekiniti, saj bi bil sicer soodgovoren za goljufijo. Toda to so za zdaj še pobožne želje.

Tudi Slovensko zdravniško društvo je opozoril na zlorabo zdravniškega poklica v raznih reklamah, na »usmerjene« diagnostike ipd. Ker je društvo strogo proti »vpletanju« alternative, je pričakoval, da bo strogo delovalo tudi proti tem očitno dokazljivim goljufijam. Toda na novinarski konferenci, kjer je postavil to vprašanje, je dobil le odgovor, da »v tem primeru nič ne morejo, ker ne gre za zdravnike«.

Naš sogovornik pravi, da si po uradnih poteh prizadeva za spremembe, toda ti mlini meljejo počasi. »Veliko pa lahko storim z opozarjanjem in tako pomagam tistim, na katere prežijo številni hitri zaslužkarji,« še pojasni.

Lidija Jež


Vaši komentarji


© 2024 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media