Ali zares veste, kdo ima prednost?

Zaradi posebnih razmer je dostop do članka odprt za vse obiskovalce strani.

Prosti čas | apr. '19

Vse ceste, ki se stekajo v krožišče, so NEPREDNOSTNE. Zato je pred vsakim krožiščem postavljen trikotni znak »nimaš prednosti oziroma križišče s prednostno cesto« in znak za obvezno smer desno. Smerne kazalce je treba uporabiti pri izhodu iz krožišča.

Krožišče je najvarnejša oblika križanja cest, ker se vozila na poti ne prepletajo. Manjša krožišča umirjajo promet in olajšujejo vstopanje v prometni tok. Ker so pregledna, ne povzročajo zmede. Večja krožišča pa lahko človeka, ki je bil dolga leta navajen drugačnega križanja cest, solidno zmedejo.

Vozniku, ki vozi defenzivno in je strpen ter obziren do soljudi, ni treba posebej razlagati, kako je treba voziti skozi krožišča. On ve, da je treba prilagoditi hitrost in varnostno razdaljo. Ter da se v krožiščih pojavljajo tudi pešci. Tak voznik ne predstavlja pomembne nevarnosti tudi ob morebitni napaki zaradi napačne uporabe voznega pasu.

KROŽIŠČE S TREMI PASOVI: Večpasovno krožno križišče zahteva več pozornosti. Pred krožiščem je pomembno pravočasno zavzeti ustrezen vozni pas za vstop v krožišče. Kdor bo zapustil krožišče na prvem izvozu, zapelje na obodni (zunanji) pas. Kdor bo zapustil krožišče na enem izmed naslednjih izvozov, se z vklopljenimi smernimi kazalci prestavi na notranji krožni pas, nadaljuje vožnjo, s smernimi kazalci spet zamenja pas in zapusti krožišče. Ravno ta križanja vozil predstavljajo nevarne in neudobne situacije.

Problem so preveč živahni ali agresivni vozniki. Ti se ne zavedajo, da prihajajo z NEPREDNOSTNE ceste in imajo v krožišču prednost tisti, ki so vanj že vstopili. Zato je pred vsakim krožiščem postavljen znak, da je treba zmanjšati hitrost vožnje. Temu sledi znak "nimaš prednosti", ali strokovno povedano, "križišče s prednostno cesto"! Praviloma je takšna označba v obliki trikotnika tudi vrisana na vozišče pred vstopom v krožišče.

V krožišču ne velja desno pravilo

Ko voznik vstopa v krožno križišče, mu NI treba ustaviti, če je krožišče prosto, in mu NI treba vklopiti smernega kazalca. Tega pa JE treba vklopiti pri zapuščanju krožišča.

VOZNI PASOVI SO LOČENI: Vozni pasovi so ločeni z robniki kar ne dovoljuje prehajanja s pasu na pas.

Krožišča omogočajo zelo pretočen promet, če vozniki vozijo z zmerno hitrostjo. Kolikšna je torej priporočljiva hitrost vožnje skozi krožišče? V manjših krožiščih je pričakovana hitrost do največ 25 km/h; pri solidno velikih krožiščih je pričakovana hitrost vožnje 40 km/h. Le redkeje kje več.

TALNA OZNAČBA: Manj nevarno je v »turbo krožišču«, ki ima krožne vozne pasove ločene z robniki. Tu ne prihaja do prepletanja vozil. Lahko pa močno zmede voznika, ki ni domač z okoljem in je zavzel napačen vozni pas. Zato je bistvenega pomena že pred krožiščem upoštevati prometno signalizacijo in table za želeno smer. 

Večina krožišč je zgrajena tako, da vozni pas ali krožno vozišče visi navzven. Dokler je vozišče suho in je hitrost vožnje varno majhna, to ne predstavlja pasti. Avtomobil s starejšimi gumami pa lahko v mokrem krožišču in pri rahlo večji hitrosti tudi izgubi stabilnost in zdrsi navzven! Zanimivo, da analize nesreč v krožiščih kot enega glavnih vzrokov navajajo ravno preveliko hitrost vožnje.

Besedilo in fotografije: Mitja Gustinčič


Vaši komentarji


© 2020 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media