Senca in veliko vode

Dobro počutje | jul. '19

Kot napovedujejo vremenski strokovnjaki, se bo pojavljalo več vročinskih valov in tudi vse daljši bodo. Vročina močno obremeni telo in lahko zlasti pri starejših ter kroničnih bolnikih poslabša zdravstveno stanje. Velja se držati priporočil zdravnikov, kako ravnati ob povečani toplotni obremenitvi, da ne pride do zapletov z zdravjem.

Prav vsem nam bo koristilo, če se v času zelo visokih temperatur:

- zadržujemo v osenčenih in ohlajenih prostorih. Če nimamo takih razmer doma, pojdimo vsaj za nekaj ur na dan v kak javni prostor, kot so knjižnice ali nakupovalni centri ... Bivališče zračimo v nočnem času, čez dan naj bodo okna zaprta;

- prostore hladimo s klimatsko napravo, če jo imamo. Pametno je nabaviti vsaj ventilator. Pomaga tudi, če se večkrat na dan hladimo s prhanjem ali kopanjem;

- če je le mogoče, ne uporabljamo štedilnika, ker dodatno segreva prostor;

- nosimo ohlapna, lahka in svetla oblačila iz naravnih materialov, kot sta bombaž in lan, saj omogočajo boljše znojenje in hlajenje telesa. Na prostem uporabljamo pokrivala;

- pijemo veliko vode, in sicer po nekaj požirkov naenkrat, a zelo pogosto. Za starejše ljudi je priporočljiva količina od dva do tri litre vode na dan, otroci naj spijejo do enega litra. Pazimo, da bomo tudi v vročini šli večkrat na stranišče. Če je seč temnejše barve, pomeni, da uživamo premalo tekočine. Zdravniki odsvetujejo pitje ledeno hladnih pijač, saj dražijo prebavila, ter alkohola, kave, pravega čaja, gaziranih in sladkih pijač v vročih dneh, ker še bolj pospešijo odvajanje vode iz telesa.

Ogroženi kronični bolniki

Posebej pozorni morajo biti ljudje s kroničnimi srčno-žilnimi in dihalnimi obolenji ter sladkorno boleznijo tipa 1 in 2. Ob visokih temperaturah izgubljamo z znojenjem večjo količino tekočine. Ti bolniki imajo nekoliko spremenjen fiziološki mehanizem, ki nas hladi z znojenjem, in telo ne more oddajati toplote kot pri zdravih ljudeh, zato je nevarnost dehidracije večja. Večja izguba tekočin poveča učinkovitost zdravil za nižanje krvnega tlaka. Z dodatno uporabo zdravil za odvajanje vode lahko v tem primeru povzročimo prekomerno izsušenost telesa.

Zato je v času visokih temperatur koristno merjenje krvnega tlaka vsak dan. Zdravniki svetujejo, da ga izmerite sede in stoje. Če je krvni tlak stoje nizek, zmanjšajte ali začasno opustite odmerek zdravil za nižanje krvnega tlaka.

Priporočajo tudi vsakodnevno preverjanje telesne teže (tehtanje). Če se teža zniža pod običajno, zmanjšajte ali prehodno opustite zdravila za odvajanje vode. O vseh spremembah obvestite osebnega zdravnika.

Vročina obremenjuje telo

Slabost, zmedenost, velika žeja kažejo na dehidracijo, zato je treba takoj v senco in piti veliko vode. Če naletimo na osebo, ki je zelo zmedena in oslabela, takoj pokličimo na 112. Dehidracija povzroča zgoščevanje krvi, zaradi česar nastanejo strdki. Posledice so lahko zelo resne, če strdki dosežejo srce in možgane in povzročijo srčni infarkt ali možgansko kap. 

Bodimo pozorni tudi na znake toplotne izčrpanosti, kot so močno znojenje, onemoglost, hladna in bleda koža, hiter in šibek pulz, slabost in/ali bruhanje, omotica. Takoj se umaknemo v hladnejše prostore, ležemo in razrahljamo oblačila. Pijemo veliko tekočine, a po požirkih. Hladimo se tako, da se pokrivamo z vlažnimi tkaninami ali pa s pomočjo ventilatorja. Če se bruhanje ne ustavi, poiščemo zdravniško pomoč

Najhujši zaplet pa je toplotni udar, ki lahko nastane, če se predolgo zadržujemo na pripeki. Takoj moramo poklicati pomoč (klic na številko 112), če telesna temperatura naraste na 39 stopinj, če je koža vroča in pordela, utrip močan in hiter ali če imamo krče oziroma izgubljamo zavest. Vse to so namreč znaki toplotnega udara. Osebo, ki ima te znake, je treba takoj umakniti v hladen prostor, kjer jo hladimo s hladnimi, vlažnimi tkaninami ali hladno kopeljo! Pomembno opozorilo: osebi z motnjo zavesti nikoli NE dajemo tekočine!

V poletnih mesecih nikoli ne gremo iz stanovanja brez steklenice vode. Dobro je tudi vedeti, kje si v domačem kraju lahko natočimo vodo, ko jo potrebujemo. V vse več mestih so javni pitniki, kjer se lahko brezplačno odžejamo s kakovostno in zdravo vodo. V Ljubljani jih je na primer že 37. Veliko jih je v središču mesta, so pa tudi na igriščih v Tivoliju in Navju, ob Koseškem bajerju, v Mostecu, na Rožniku (pri gostilni), gradu, Golovcu ter na Poti spominov in tovarištva … Točne lokacije najdete na spletni strani: www.vokasnaga.si/informacije.

 A. Ž. 


Vaši komentarji


© 2019 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media