V galeriji hranijo skoraj 400 del Toneta Kralja

Prosti čas | apr. '21

Tone Kralj, Krpan tovori sol v Ljubljano, 1954, akvarel na karton. (Foto: Zvone Pelko)

Galerija Božidar Jakac je bila ustanovljena leta 1974 v nekdanjem cistercijanskem samostanu, ki je arhitekturni spomenik državnega pomena. Tu danes domuje muzej, ki privablja obiskovalce s kar desetimi stalnimi postavitvami: razstavo slovenskih umetnikov 20. stoletja (Tone in France Kralj, Božidar Jakac, Zoran Didek, France Gorše, Jože Gorjup, Bogdan Borčić in Janez Boljka), z izjemno razstavo Pleterska zbirka evropskih slikarjev iz bližnje Kartuzije Pleterje, Gorjupovo galerijo v OŠ Jožeta Gorjupa ter z odmevnimi občasnimi razstavami na treh razstaviščih znotraj galerije in v dislocirani enoti Lamutovem likovnem salonu.

Posebno mesto zavzema Mednarodni simpozij kiparjev Forma viva, ki z vmesnimi prekinitvami poteka v Kostanjevici na Krki že od leta 1961. V sklopu bienalnega dogodka izbrani umetniki z vsega sveta ustvarjajo skulpture v hrastovem lesu, ki so nato umeščene v Park skulptur Forma viva. Ta obdaja kompleks nekdanjega samostana, nekatere skulpture pa so razpršene v treh razstaviščih znotraj galerije. Lamutov likovni salon je namreč od nedavnega zaprt zaradi poškodb ob potresu.

Ob ustanovitvi galerije je Tone Kralj skupaj z Božidarjem Jakcem poklonil svoj opus del novonastalemu likovnemu muzeju. Leta 1983 je galerija pridobila tudi opus Franceta Kralja, ki je dopolnil trojico zvenečih imen slovenskega ekspresionizma in nove stvarnosti. Temu zgledu so sledili tudi drugi že omenjeni umetniki in njihovi dediči. Z velikodušnimi donacijami je tako nastala po kvadraturi razstavnih prostorov in številu stalnih zbirk največja slovenska galerija.

Tone Kralj, Lastna podoba z ženo, 1932, olje na platno. (Foto: Moderna galerija)

Danes v galeriji hranimo skoraj 400 del Toneta Kralja, na stalni postavitvi pa je na ogled okoli 80 njegovih del, ki si sledijo v kronološko zaokroženih celotah v treh prostorih razstavišča. V prvi sobi osrednje mesto zavzemajo dela iz umetnikovega ekspresionističnega obdobja, ki so nastala v času študija v Pragi. Leta 1928 se je Tone Kralj poročil z vsestransko umetnico, kiparko in ilustratorko Maro Jeraj. Štiri leta kasneje je nastal dvojni portret umetnika in njegove žene Lastna podoba z ženo, ki je na ogled v drugi sobi, v kateri so razstavljena dela iz obdobja nove stvarnosti. V tretji sobi so predstavljena dela, ustvarjena v realističnem slogu, iz obdobja po drugi svetovni vojni. Verjetno so za marsikoga izmed nas prvi stik z umetnostjo Toneta Kralja predstavljale ilustracije Levstikovega junaka Martina Krpana (1954). Bogato pripovedne in pogosto hudomušne podobe Krpanovih podvigov so blizu tudi današnjim mladim obiskovalcem galerije, ki motive na razstavljenih akvarelih zlahka prepoznajo.

V letu 1970 je bil Tone Kralj povabljen v Kostanjevico na Krki kot eden izmed udeležencev Mednarodnega simpozija kiparjev Forma viva. Kostanjeviško pokopališče pa je tudi kraj, ki ga je Tone Kralj izbral za svoj večni počitek. Nagrobni bronasti spomenik je zasnoval avtor sam, na njem pa so upodobljene umetnikove roke med delom z različnimi pripomočki in orodji. Tone Kralj je bil kipar, grafik, slikar, ilustrator in oblikovalec, resnično vsestranski umetnik, na kar nas s svojo izvirno obliko opominja tudi njegov zadnji (javni) spomenik.

INFORMACIJE:

Galerija Božidar Jakac

Grajska cesta 45, Kostanjevica na Krki

tel. št.: 07 49 88 140, 07 49 88 143

 www.galerija-bj.si

 info@galerija-bj.si

Kristina T. Simončič


Vaši komentarji


© 2022 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media