Pri čevljih naj bo udobje pred eleganco

Dobro počutje | jul. '21

Dejan Tašner, inženir ortotike in protetike

Stopala opravljajo zahtevno in pomembno delo. Odpočijemo si jih lahko le ponoči, ko jih ne obremenjujemo z gibanjem in težo – tako s svojo kot tudi z vsem, kar imamo na sebi ali v rokah. Da bi nam stopala dolgo dobro služila, jih moramo negovati in ščititi z obuvalom. Za izbiro čevljev si je treba vzeti čas, sploh če imamo zdravstvene težave.

Seveda smo vsi radi lepo obuti, vendar bi morali dati prednost zdravju, udobju in stabilnosti oziroma varnosti pred eleganco in modnimi smernicami. Strokovnjaki ženskam odsvetujejo dolgotrajno nošenje visokih pet, obujejo naj jih le za posebne priložnosti in za krajši čas, najvišja še varna in za noge zdrava višina je štiri centimetre. Prav tako niso primerni čevlji z ozkim sprednjim delom – tudi za te ortopedi, fiziatri ter ortotiki in protetiki svetujejo čim krajši čas nošenja. Primerna obutev za vsak dan je mehka, udobna, spredaj široka, z nizko peto, najbolje usnjena, a to ni nujno. Če se nam noga rada zvrača, je dobro, da je sredinski del podplata nekoliko izbočen. Če je podplat raven, si lahko kupimo serijsko narejen vložek ali si ga damo narediti po meri.

Tudi stopalo se spremeni

S staranjem se stopalo spremeni, vezi in mišice popuščajo, redkokdo se izogne poškodbam zaradi dela in športa, spremeni se statika telesa, pojasnjuje Dejan Tašner, dipl. inž. ortotike in protetike, iz podjetja OIM ortopedski inženiring. »Stopalo se pri večini razširi, lahko postane plosko, značilno je še znižanje sprednjega prečnega loka, kjer nastanejo otiščanci. Precej je deformacij nožnega palca (hallux valgus), ki so dedno pogojene, kriva pa je lahko tudi nepravilna obutev.«

Kako torej izbrati prave čevlje? Za ljudi s širšimi stopali je na voljo vedno več ortopedske in tudi konfekcijske obutve, ki ima oznako za širino, pojasnjuje sogovornik. Nekateri izdelovalci poleg dolžine (pri nas se je uveljavilo francosko označevanje dolžinske številke, številka 37 na primer ustreza 24,5 centimetra dolgemu stopalu, na uvoženi obutvi pa najdemo tudi druge mere, najpogosteje angleške in ameriške) označijo še širino obutve. Prve črke abecede pomenijo ožjo obutev; za običajno oblikovana stopala je primerna širina G, za nekoliko širša H, širina I ima veliko prostora v sprednjem delu itd. »V trgovini čevlje dobro pomerimo. Če vložek ni pritrjen, ga lahko vzamemo ven, postavimo na čisto podlago in stopimo nanj – nič ni narobe, če stopalo sega par milimetrov čez rob vložka.«

Čevlje vedno pomerjamo popoldne, sploh če imamo krčne žile. Takrat so noge utrujene, otekle, običajno so stopala za približno pol številke daljša in za približno eno širinsko mero širša. Čevlje na noge nataknemo v sedečem položaju, vsako nogo potisnemo nazaj do opetnika, nato čevelj zavežemo ali zapremo z ježki ali zadrgo, šele nato vstanemo in se sprehodimo. Če nas pri tem tišči in s prsti ne moremo pomigati, pomerimo večje. Ker nihče nima enako velikega levega in desnega stopala, kupimo par, ki je primeren za večje stopalo. Tudi dolžina nog pri večini ni enaka – leva ni enaka desni, zato si pri večjih razlikah pomagamo s prilagojenim obuvalom ali vložkom.

Trden, a prožen podplat

Tudi podplat je pomemben, biti mora optimalno, torej ravno prav drseč. Če preveč drsi, lahko pademo, če nas prehitro zaustavi, pa ravno tako, pojasnjuje Tašner. »Že med pomerjanjem malo podrsajte po tleh, da dobite občutek, ali je podplat za vas primeren.« Tudi debelina mora biti pravšnja, vsaj pet milimetrov, še bolje centimeter, sploh za starejše oziroma tiste, ki imajo občutljivejša stopala.  

Prav tako je ključna kakovost materiala, saj mora biti podplat dovolj mehak in obenem ravno prav trd. Če je pretrd, se noge hitreje utrudijo. Če je premehak, pa je vprašljiva stabilnost čevlja in s tem stopala, kar prav tako lahko vodi v utrujenost in različne težave. Podplati boljših čevljev so narejeni iz kombinacije več vrst materialov in tako poskrbijo za mehkobo in stabilnost, takšni so na primer tekaški čevlji, še izvemo od poznavalca.

Ne nosite natikačev

Za starejše je najprimernejša dovolj široka in lahka udobna obutev, ki pa mora imeti hkrati dovolj čvrst opetnik, vsaj anatomski vložek, in kar je zelo pomembno, dovolj širok in debel prožen podplat, poudarja strokovnjak. Tako poskrbimo za udobno, stabilno in zato varno hojo. Ker je noga oziroma stopalo popoldne običajno precej večje kot zjutraj, si je najbolje omisliti obutev z vezalkami ali ježki, sploh če veliko hodimo, saj jih lahko po potrebi popustimo oziroma zategnemo in tesnost tako prilagodimo trenutni velikosti stopala. »Kdor ima težave z nogami oziroma hojo, mu japonk, natikačev, balerink in cokel ne priporočamo, saj ne dajejo dovolj opore, tudi drugi naj jih nosijo le občasno. Za starejše so boljša izbira sandali, natikači, zadaj pa naj imajo vsaj kakšen pašček.« Kdor ima zdravstvene težave ali veliko hodi na primer po stopnicah ali na vrt, naj ima tudi za doma obutev, ki daje dobro oporo oziroma stabilnost, svetuje sogovornik.

Pri izbiri obutve morajo biti zelo pozorni revmatični in sladkorni bolniki (zaradi okvare živčevja na nogah in okvare občutka za dotik). Zanje je najprimernejša ortopedska obutev s certifikatom za omenjene bolezni. Ti čevlji imajo navadno zelo malo šivov, so mehki in lahki, da čim bolj preprečijo preveč pritiska na določeni del stopala, kar bi lahko privedlo do rane, pravi inženir Tašner. Izbiri čevljev morajo dovolj pozornosti in časa nameniti tudi vsi, ki imajo otiščance, deformacijo nožnega palca, vnetje ahilove tetive, se jim stopalo zvrača navznoter ali navzven, so imeli zlomljen, zvit, izpahnjen ali operiran gleženj ali stopalo, so veliko na nogah (delo v tovarni, na kmetiji, trgovini, vrtu, športniki itd.).

Čevlji najprej mehansko zaščitijo pred vplivi okolja, z razvojem čevljarske industrije pa imajo čedalje večjo vlogo pri stabilnosti in pravilni postavitvi telesa, kar je še zlasti pomembno prav za starejše, ki že imajo težave z gibalnim aparatom. Čevlji vplivajo tudi na hrbtenico, kolke, kolena, krčne žile, meča, gležnje, pojasnjuje ortotik in protetik. »Če ima čevelj ustrezen podplat, je manj verjetnosti za nastanek otiščancev, če je celotna konstrukcija čevlja dobra, telesu pomaga do boljše postavitve. In obratno: slab čevelj, še posebno premehek ali pretrd ozek podplat, lahko tudi škodi. Dobri čevlji povečajo ugodje, zmanjšajo utrujenost in morda preprečijo večje težave. Seveda še tako dober čevelj ne more rešiti vseh naših težav, če ne skrbimo za zdrav življenjski slog, primerno telesno težo in dovolj gibanja.«

Obuvalo po meri

Marsikatero zagato je mogoče rešiti z vložki.

Težave s stopali je mogoče zmanjšati, odpraviti ali preprečiti z izbiro serijske ortopedske obutve, pogosto pa le s čevlji ali vložki, narejenimi po meri. Nakup oziroma izdelavo ortopedske obutve delno krije Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije po svojih kriterijih, običajno so to resne deformacije. Specialist fiziater oceni stanje in določi, kakšni čevlji naj se izdelajo, pojasnjuje Dejan Tašner.

Marsikatero težavo pa je mogoče rešiti z vložki. »Poznamo serijske, ki jih lahko kupimo celo v nekaterih običajnih trgovinah in so nakazano anatomske oblike, namenjeni udobju oziroma blagim težavam. V drugi skupini so prilagojeni vložki, ki se delno prilagodijo stopalu in so prav tako namenjeni lajšanju blagih težav. V tretji skupini pa so ortopedski vložki, ki so narejeni popolnoma po meri za posameznega uporabnika, so unikatni. Ti vložki rešujejo največje težave, zanje pa se pogosto odločajo tudi tisti, ki zaradi svojega dela ali dejavnosti zelo obremenjujejo svoja stopala in jih želijo razbremeniti, recimo profesionalni športniki.« Po meri narejeni vložki so v celoti samoplačniški, še pojasni sogovornik.

Seveda si vsi ne morejo privoščiti čevljev ali vložkov po meri, tudi ne konfekcijskih dragih kakovostnih čevljev. Kaj jim svetujete, je visoka cena res merilo kakovosti? »Da, dober čevelj je sorazmerno drag. Ceno čevlja dvigujejo dobri materiali, v čevelj vloženo znanje, način proizvodnje (ročno, visokotehnološka proizvodnja) in tudi ustrezna dokazila oziroma certifikati.« Težko je najti dober čevelj za nizko ceno, priznava sogovornik in svetuje, naj bomo pozorni na akcije, razprodaje. Včasih je mogoče tudi po redni ceni najti dobre čevlje, ki sicer niso narejeni iz najboljših materialov, a imajo dobro mehaniko.

Za vse zdrave ljudi je priporočljiva bosa hoja. »Priporočamo hojo po travi, kamnih in drugih stimulativnih površinah, ne pa po betonu ali asfaltu. Upoštevati pa moramo, da postanejo stopala z leti občutljivejša, da se pojavijo razne zdravstvene težave, zato moramo biti pri tem zmerni oziroma za nasvet, kje in koliko časa hoditi bosi, vprašati strokovnjake,« svetuje Tašner.

Natalija Mljač, fotografiji: osebni arhiv D. T.


Vaši komentarji


© 2021 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media