Vračanje v stare tirnice 

Dobro počutje | sep. '21

Po preboleli koronavirusni bolezni in sploh po zdravljenju z dihalnim aparatom mnogi bolniki še čutijo posledice – od težkega dihanja (kratka sapa), težav pri pitju in požiranju do motenj spomina in pozornosti ter spreminjanja razpoloženja. S pomočjo rednih vaj težave izginejo po nekaj tednih ali mesecih, zato je zelo pomembno, da postanete spet telesno dejavni.

Če se počutite zelo utrujene in šibke, če se hitro zadihate, kar je normalno po težki bolezni, ali vam je pogosto slabo, se gibajte previdno in počasi. Verjetno imate manj energije kot pred boleznijo in se utrudite že pri najosnovnejših opravilih. Strokovnjaki Svetovne zdravstvene organizacije svetujejo naslednje:

- Prilagodite svoje dejavnosti temu, kar zmorete v enem dnevu. Ko ste zelo utrujeni, brez sape ali šibki, so že vstajanje iz postelje, umivanje in oblačenje lahko dosežek.

- Hranite energijo tako, da čim več opravil, če jih le lahko, opravite sede. Poskusite se izogibati delu, ki zahteva stanje, sklanjanje, poseganje v višino ali čepenje.

- Upočasnite svoje dejavnosti in skušajte vriniti lažje med težje. Med delom počivajte.

- Pustite drugim, da vam pomagajo pri opravilih, ki vas izčrpavajo. Uporabite servisne dejavnosti, ki so vam na voljo.

- Ne začnite vseh rutinskih dejavnosti izvajati takoj na vso moč, če se ne čutite sposobne zanje. O tem se pogovorite s svojci, na delovnem mestu pa se dogovorite za skrajšan delovni čas ali začasen prehod na lažje delo.

Težave s pozornostjo in spominom 

Motnje pozornosti in koncentracije, težave z jasnim razmišljanjem, spominske »luknje« in podobne kognitivne motnje lahko vplivajo na razmerja v družini, na vse vaše dejavnosti ter vrnitev na delo ali v šolo. Zato je pomembno, da se o teh težavah pogovorite z družinskimi člani. Čim bolj zaposlite svoje možgane, lotite se kakšnega novega konjička. Pomagajo sestavljanje zloženk, reševanje besednih in številčnih iger, spominske vaje in branje. Začnite izvajati vaje, ki jih zlahka rešite, da obdržite motivacijo, in počasi dvigujte težavnost nalog. Pomagajte si s seznami, zapiski in različnimi metodami, ki vas bodo opozarjali, kaj morate narediti. Razdelite dejavnosti na posamezne stopnje, da ne boste preveč obremenjeni.

Obvladovanje stresa in tesnobe 

Biti hudo bolan v bolnišnici je lahko zelo stresna izkušnja, ki zagotovo vpliva na vaše počutje. Ne da bi to želeli, vas lahko preganjajo spomini in sanje o bivanju v bolnišnici ali vas strašijo misli o preživetju. Tudi težave pri vračanju v vsakdanje tirnice pripomorejo k slabšemu počutju. Zato je obvladovanje stresa, tesnobe in depresivnosti zelo pomemben del rehabilitacije. Nekaj preprostih ukrepov lahko pomaga:

- Zagotovite si kakovostno spanje. Poskusite se vrniti v vsakdanji ritem življenja in poskrbite za reden čas spanja in vstajanja z uporabo alarma, odstranite elemente, ki motijo spanje, na primer preveč luči in hrupa. Pomaga tudi zmanjšanje vnosa nikotina, kofeina in alkohola. 

- Jesti dovolj in zdravo je pomembno za dobro počutje.

- Bodite telesno dejavni, ker to zmanjšuje stres in zmanjša pojavnost depresije. Začnite z majhnimi koraki in počasi zvišujte tempo.

- Ostanite socialno dejavni, to je pomembno za vaše duševno zdravje. Pogovor z drugimi zmanjšuje stres. Če živite sami, zelo pomaga vzdrževanje stikov s svojci, sodelavci in prijatelji s pomočjo telefona ali drugih telekomunikacijskih pripomočkov. Če se počutite slabo, se utegnete izogibati ljudem, zato jim sporočite, da vas lahko pokličejo med okrevanjem.

- Lotite se dejavnosti, ki vas ne utrujajo, na primer poslušanja glasbe ali branja. Počasno dihanje pomaga zmanjšati stres in je ena od strategij sproščanja.

- Počasi se vključujte v dnevne dejavnosti ali se začnite ukvarjati s konjički.

- Če ste že prej dobivali pomoč za mentalno zdravje, se pogovorite s svojim terapevtom, in če se strinja, nadaljujte.

- Družinski člani in pomočniki so lahko bolnikom, ki imajo v času rehabilitacije težave z duševnim zdravjem, ključna pomoč. Če ne drugače, jim lahko pomagajo vzpostaviti stik s terapevti.

Kdaj je nujna strokovna pomoč

Če težav še po nekaj mesecih ne morete odpraviti ali se stanje celo poslabša, poiščite strokovno pomoč. Vsekakor obvestite zdravnika, če se hudo zadihate že ob manjših opravilih ali imate pogosto dihalno stisko, če zaradi utrujenosti in motenj koncentracije ne morete opravljati osnovnih opravil ali če se vaše duševno stanje več tednov ne izboljša.

Prevedla in priredila: dr. Mateja Kožuh Novak


Vaši komentarji


© 2021 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media