Od klopotcev do nabožnih kipcev

Dobro je vedeti | oktober '22

ROKODELCI 

Stara ljudska dediščina in tudi stare obrti počasi tonejo v pozabo. Zato je prav, da tiste redke rokodelce, ki se še ukvarjajo s temi dejavnostmi, spodbujamo, da bi svoje znanje prenesli na mlajše rodove. Eden takih je Franček Merc, doma na Gorci pri Podlehniku. Pravi Haložan, pevec in ljubitelj ljudskih pesmi, izdelovalec izdelkov iz lesa, na primer klopotcev, jaslic, kipcev, slik, pa tudi ljubiteljski slikar.

Klopotec je bil nekoč zaščitni znak in seveda ponos vsakega vinograda. V Halozah še vedno negujejo to tradicijo. Postavljen je na visokem lesenem drogu, ima vetrnice, ki jih poganja veter, in kladivca ali po domače kici udarjajo ob desko in tako proizvajajo zvoke, s katerimi iz vinograda preganja ptiče, da ne zobljejo grozdja. Kot pravi Franček Merc, so mu bili od nekdaj všeč in se jih je naučil izdelovati tako, da je opazoval očeta pri delu, zdaj pa na ta način ohranja haloško kulturno dediščino. Klopotec je slovenska posebnost, ki se po vinorodnih okoliših nekoliko razlikuje. »Klopotci imajo štirikrake vetrnice, naš haloški pa ima šestkrako vetrnico, tudi rep je iz hrastovih vej, drugi klopotci pa imajo običajno rep iz brezovih vej. Malo se razlikujejo tudi v številu in obliki kicev

Prikazan je samo večji odlomek članka. Ogled celotnih člankov je na voljo naročnikom, ki se za ogled članka v celoti lahko prijavijo tu.

Za prijavo potrebujete naročniško številko in PIN. Če ste naročnik, lahko za pridobitev številke PIN pošljete svoje podatke (ime, naslov, naročniška številka) na e-naslov evzajemnost@vzajemnost.si.

Če niste naročnik, se lahko naročite tu.


Vaši komentarji


© 2022 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media