Z obnavljanjem znanja do večje varnosti na cesti 

maj '23

AKTUALNO

Predlog nove evropske uredbe o vozniških dovoljenjih predvideva, da morajo vozniki po dopolnjenem 70. letu vozniško dovoljenje podaljševati na pet let, pogoj je uspešno opravljen zdravniški pregled. Tako se bodo poenotila pravila med članicami EU, saj so ponekod vozniki opravljali preglede na deset let, drugje pa na primer samo v primeru težav pri vožnji. 

Vsebina evropske uredbe je vzbudila precej negodovanja. Tretjina slovenskih voznikov je namreč starejša od 60 let, vendar pa to pravilo pri nas že velja, in sicer za tiste, ki imajo nova vozniška dovoljenja v obliki kartice. Ta veljajo deset let, po 70. letu pa morajo dovoljenje podaljševati na pet let. Res pa je, da ima večina voznikov še rožnato »zloženko« z veljavnostjo do dopolnjenega 80. leta. Nekaj časa še imajo za zamenjavo dovoljenja, saj je rok podaljšan do januarja 2033. Naj ob tem omenimo, da ima veljavno vozniško dovoljenje več kot 32.200 oseb, starejših od 80 let.

Zakaj je meja postavljena ravno pri 70. letu? Zato, ker zdravniki ugotavljajo, da se približno pri tej starosti zaradi pogostejših bolezni začne povečevati tveganje voznikov za prometno nezgodo. »Vsakemu izmed nas z leti začnejo upadati motorične, čutilne in tudi miselne funkcije in z njimi veščine, ki jih potrebujemo za vožnjo,« pravi nevrolog dr. Zvezdan Pirtošek. Seveda se starostne spremembe od posameznika do posameznika razlikujejo, a doletijo vse. »Z leti se upočasni čas od misli do reakcije,« pojasnjuje, »reakcijski čas pa še zmanjšujejo t. i. motilci pozornosti. Najpogostejši so telefoniranje ali pisanje sporočil, pogovor s sopotniki, iskanje kakšnega predmeta, ukvarjanje z otroki ali živalmi v avtu ...« Ne smemo pozabiti tudi telesnih sprememb, kot so manj prožni sklepi, manjša mišična moč, z leti oslabita vid in sluh, kar pomembno vpliva na vožnjo. Zvezdan Pirtošek pa tudi pravi, da za vsakogar »pride čas, ko se naša želja po neodvisnosti, svobodi, neskončnosti cest in kilometrov začenja prepletati z vprašanjem odgovornosti do sebe in drugih – sem (še) varen, vešč in zanesljiv voznik«.

Temeljiti zdravniški pregledi

Pregled za podaljšanje vozniškega dovoljenja je samoplačniški, cene se pri ponudnikih razlikujejo. Kot pravi asist. Martin Kurent, dr. med., spec. medicine dela, prometa in športa, s Kliničnega inštituta za medicino dela, prometa in športa UKC Ljubljana, so med starejšimi vozniki za težave pri vožnji pogost vzrok motnje vedenja, pozornosti, gibanja, motnje reakcij na dražljaje, ki so posledica staranja ali pa kombinacija posledic staranja in posledic bolezni ali poškodb. Zdravnik najprej pregleda medicinsko dokumentacijo in preveri, ali so že ugotovljene bolezni in okvare, ki bi lahko predstavljale tveganje v prometu. Pri starejšem vozniku je pozoren na morebitne gibalne težave, kako sodeluje v pregledu, ali pozna svoje zdravstveno stanje, ali pozna in jemlje zdravila po navodilu zdravnika. Zanima ga tudi, kako funkcionira v vsakdanjem življenju, ali je imel pri vožnji kakšne težave, ki jih je prepoznal sam, svojci, policija ali kdo drug. Vozniki pri 80. letu starosti opravijo še psihološki pregled.

Specialist medicine dela, športa in prometa podaljšanje vozniškega dovoljenja najpogosteje zavrne zaradi težjih bolezni, ki niso urejene z zdravljenjem na način, da bi bila lahko vožnja varna. V določenih primerih z namenom ohranjanja mobilnosti in hkrati obvladovanja tveganj dovoljenje podaljša z omejitvami, na primer vozniku prepove voziti po avtocesti oziroma dovoli vožnjo le podnevi, v določeni razdalji od doma, le v določeni regiji ali celo kraju, pravi asist. Kurent. Marsikoga zavrnitev močno potre, pogosto se tudi ne strinjajo z določenimi omejitvami. Voznik, ki se ne strinja z oceno zmožnosti za vožnjo, lahko poda ugovor pri zdravniku, ki je izdal spričevalo, ta pa ga posreduje komisiji v UKC Ljubljana. Nato voznik opravi ponovni pregled, po Kurentovih izkušnjah pa je ocena komisije le redko drugačna od prvega mnenja.

Vsekakor pa ni priporočljivo na cesto brez urejenih dokumentov. Po podatkih policije globa za vožnjo brez veljavnega vozniškega dovoljenja znaša 500 evrov, če je pogoj za podaljšanje dovoljenja predložitev veljavnega zdravniškega spričevala, ki ga voznik nima, pa vozilo zasežejo.

Razlik ne smemo prezreti

Večina starejših voznikov vozi tako, kot se je naučila pred 50, 60 leti ali še več, ko so opravljali vozniški izpit, upadanje kognitivnih sposobnosti nadomeščajo predvsem z izkušnjami in prevoženimi kilometri. A to ni vedno dovolj. Nikakor ne moremo posploševati, da so starejši vozniki nevarni zase in za druge udeležence v prometu (kar je, sodeč po razpravah na družabnih omrežjih, pogosto predsodek!), vendar v Zavarovalnici Triglav ugotavljajo, da so vozniki po 70. letu bolj rizični za povzročitev nesreče. V starosti od 84 in 90 let pa se tveganje poveča kar za dvakrat. Zato v sodelovanju z AMZS starejšim od 60 let nudijo možnost brezplačne osvežitvene vožnje z inštruktorjem v njihovem lokalnem okolju, torej po cestah, ki jih dobro poznajo. Okoli 700 jih je vožnjo že opravilo, večina med njimi vozi avto nekajkrat na teden. Povedo, da so svoje vozniške spretnosti izboljšali, predvsem so postali samozavestnejši in so bistveno zmanjšali stres med vožnjo. Kot je na posvetu o starejših udeležencih v prometu dejala vodja projektov varne mobilnosti v Zavarovalnici Triglav Ana Cergolj Kebler, jih pogosto k osvežitveni vožnji spodbudijo njihovi otroci in vnuki. Ti pogosto tudi prvi opazijo, da starši ali stari starši pri vožnji niso več najbolj suvereni. Tak pogovor je priporočljivo začeti dovolj zgodaj in ne šele takrat, ko nas zaskrbi za varnost voznika in sopotnikov v avtomobilu.

Po izkušnjah inštruktorjev so starejši vozniki strpni in se trudijo opazovati dogajanje v prometu. Največ težav pa jim povzročajo nova signalizacija, vožnja skozi krožišča, varnostna razdalja ter upoštevanje hitrostnih omejitev. Zmedejo jih tudi nekatere infrastrukturne rešitve (na primer pogosto menjavanje znakov za omejitev hitrosti). Težje se osredotočijo na dogajanje na cesti, če pozornost v avtomobilu motijo glasna glasba, hupe in sirene intervencijskih vozil, glasni sopotniki, nenavadni zvoki vozila ter mobilni telefoni. V praksi se je pokazalo tudi, da so tisti vozniki, ki vozijo pogosteje, spretnejši pri nekaterih nalogah, recimo pri vključevanju na prednostno cesto, več težav so imeli z ustrezno varnostno razdaljo in ustrezno hitrostjo. Zanimiva je ugotovitev, da med vožnjo kar pogosto prekoračijo hitrost. Nekateri vozniki so priznali, da raje pritisnejo na plin, da jih ne bi imeli drugi vozniki za prepočasne, včasih pa jih k temu spodbudi nestrpnost mlajših voznikov.  

»Starejši so manj v prometu in se zavedajo svojih omejitev. Pomembno pa je, da jih opolnomočimo, da bodo pri svoji starosti še vedno varni vozniki,« je poudaril inštruktor vožnje in vodja centra voznikov pri AMZS Manuel Pungartnik. »Moramo se zavedati, da so napake, ki se primerijo starejšim, posledica omejitev, ki jih povzroči staranje, in niso namerne. Strpnost je osnova za varnost vožnje.« Kar seveda velja za vse udeležence v prometu.  

Prijetna in koristna izkušnja

Anton Žličar

Anton Žličar iz Vojnika je zadovoljen s sodelovanjem v akciji Osvežitvena vožnja, ki sta se je udeležila oba z ženo. »Vozim že 50 let, tudi v teh šestih letih, odkar sem upokojen, sem pogosto za volanom. Pred leti smo z družino prevozili velik del Evrope s prikolico za kampiranje. Marsikaj smo doživeli, tudi nesreče. Ampak če se spomnim, je bilo največ težav zaradi nestrpnih voznikov na domačih cestah.« Se mu pa zdi, da se stanje vseeno spreminja na bolje. »Vajen sem voziti s tempomatom po omejitvah in spomnim se, da so me pred leti vsi prehitevali, zdaj se to redkeje dogaja.« Pove še, da je sledil novostim v cestnoprometnih predpisih že pred leti, ko sta opravljala vozniški izpit njegova otroka. »Izposodil sem si učbenik za mlade voznike in ugotovil, da se je spremenilo precej pravil. Zato sem z veseljem sprejel vabilo na osvežitveno vožnjo. Bila je zanimiva izkušnja, koristna, veselilo me je mnenje inštruktorja, da se ob meni počuti varnega. Dobil sem potrdilo, da sem dober voznik. Upoštevam pa nekatere nasvete, na primer oddaljenost sedeža pa drža rok na volanu.«

Sogovornik je prepričan, da tehnološki razvoj koristi tudi starejšim voznikom. »Novi avtomobili z vso sodobno tehnologijo so čudoviti. Zato me čudi, ko vidim toliko voznikov s telefonom v roki, saj imajo vendar vsi novejši avtomobili sisteme za prostoročno telefoniranje. Res pa traja nekaj časa, da se uporabe naučiš in navadiš. Tudi sam sem, čeprav sem strojnik in mi tehnično področje ni tuje, potreboval kar nekaj časa, da sem 'naštudiral' vse funkcije v avtomobilu, ki sva ga z ženo kupila pred tremi leti. Zdaj nimam težav, zato se mi zdi škoda, da vozniki ne izkoristijo vseh možnosti, ki so jim lahko v pomoč pri vožnji,« zaključi Anton Žličar.

Akcija Osvežitvene vožnje poteka v različnih krajih, najpogosteje v dogovoru z društvi upokojencev. Prijave potekajo še do 30. julija. Svoje vozniške sposobnosti lahko v spremstvu inštruktorja preizkusite tudi v Centru varne vožnje na Vranskem. Pomagate si lahko še s koristnimi napotki za vožnjo, videoposnetki in testi, ki so objavljeni na spletnem portalu vozimse.si. 

Anita Žmahar, fotografiji: Zavarovalnica Triglav 


Vaši komentarji


© 2024 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media