Pravilno nastavljen sedež je zelo pomemben

Pravilno nastavljen sedež je zelo pomemben

Prosti čas | sep. '14

Pogosto pravimo, da bodo naše ceste varne šele takrat, ko bomo iz prometa izločili človeški dejavnik. To bo, ko bodo avtomobili vozili sami, zaznavali ovire na cesti in se »pogovarjali« s cestno infrastrukturo. Delčki te prihodnosti se že kažejo, a do tako varnih cest je še zelo daleč. Vloga voznikov bo še dolgo časa nadvse pomembna! Prometne nesreče ni mogoče vedno preprečiti, a naše je, da storimo vse, kar je v naši moči. Zelo pomembno je, da zadovoljimo osnovni pogoj za varno vožnjo - da poskrbimo za pravilen vozniški položaj!
Ne vem natanko, zakaj toliko voznikov takoj, ko naredi vozniški izpit, spremeni položaj za volanom? Nemalokrat je razlog v slabem zgledu staršev in starejših prijateljev, marsikdaj pa so krivi tudi filmi, videospoti ali pa zgolj frajerji iz sosednje vasi, ki se mimo vozijo z naslonjalom sedeža, nagnjenim povsem nazaj, v ležernem položaju, ki je primeren kvečjemu za počitek. Levo roko naslonijo na okno, volan pa namesto po avtošolsko ("petnajst čez tri" ali "deset do dveh") držita le še dva prsta, a še to zgolj na vrhu ali na najnižji točki volanskega obroča.
Toda enakomerna vožnja na povsem prazni cesti se lahko v trenutku spremeni, denimo pri srečanju z divjadjo ali pri predrtju pnevmatike, kaj šele v gostem prometu s številnimi možnimi konfliktnimi razmerami. Nepripravljenemu vozniku takrat preprosto zmanjka sekund in metrov ceste in namesto da bi zagato reševal s polno močjo v rokah, se ukvarja s popravljanjem lege telesa in rok, ki na spodnjem ali zgornjem delu volanskega obroča ne dajejo pravega občutka za vrtenje v ustrezno smer.
Kako pravilno nastavimo sedež in volan?
In kako naj bi pravilno sedeli? Tako, da lahko brez truda in premikanja telesa dovolj močno pritiskamo na stopalke in vrtimo volanski obroč. Najprej se moramo usesti dovolj visoko. V zdajšnjih avtomobilih s tem skorajda ni več težav, saj imajo že praktično vsi po višini nastavljive sedeže in z dovolj pomika naprej ali nazaj. Nastavljanje sedežev po višini ni pomembno zgolj zato, da imamo dober pregled na cesto, ampak predvsem zato, da nogam nudimo dovolj opore - stegna tako sedejo na sedalo in s tem razporedijo pritisk v nogah - prav v stegnih namreč najpogosteje prihaja do zastajanja krvi na poti do stopal ter s tem povezanih bolečin in krčev še zlasti na dolgih vožnjah. Kako visoko? No, toliko, da medenica sedi v višini kolen ali še malce više, niže pa ne. Za razporejanje pritiska je seveda zelo dobro, če je sedalo čim daljše, a spet ne predolgo, končati se mora pred kolenom.
Kako blizu naj sedimo? Nikar predaleč stran, noge naj bodo v kolenu pokrčene - približno v kotu 120 stopinj. Oddaljenost sedeža je še bolj odvisna od položaja volanskega obroča in vse manj je avtomobilov, pri katerih lahko volan nastavljamo samo po višini; večina sodobnih avtomobilov namreč že ponuja tudi po globini premične volanske obroče. Volana tudi ne preprijemamo več toliko kot nekoč, drugačna prestavna razmerja v krmilnem sistemu namreč omogočajo, da večino ovinkov speljemo z rokami v položaju petnajst do treh. Sedež si torej nastavimo tako, da lahko volanski obroč vrtimo brez truda - pri vožnji naravnost imamo tako roke v komolcih pokrčene v pravem kotu. Dokaz, ali sedimo dovolj blizu volana, je iztegnjena roka nad volanski obroč - zapestje v tem primeru počiva prav na vrhu volana.
Če se morate med vrtenjem volanskega obroča nagniti naprej, je to hkrati dobro opozorilo, da morate naslonjalo sedeža naravnati bolj pokonci. Med vožnjo moramo namreč sedeti vedno naslonjeni - naslonjalo sedeža namreč vozniku ne nudi le opore, ampak mu tudi sporoča, kaj se dogaja na cesti in pod kolesi!
Pri tem je bistveno, da sedemo z medenico povsem nazaj, torej do naslonjala. Tako lahko svoje delo opravlja tudi ledvena opora, saj nas sama po sebi spravi v bolj pokončno držo in hkrati zagotavlja ustrezno ledveno krivuljo, s čimer se zmanjša možnost, da bi se v križu pojavile bolečine.
Naslonjalo sedeža sporoča, kaj se dogaja pod kolesi, a vse prevečkrat na cesti lahko opazujemo voznike, ki se s telesom sploh ne dotikajo naslonjala. Včasih je razlog za to potenje ali pregretost sedežev, še posebej v poletnih mesecih in še zlasti takrat, ko so sedeži oblazinjeni z usnjem. Snovalci pisarniških stolov zato vse bolj prisegajo na zračne stole z mrežastim naslonjalom. V avtomobilu takih sedežev tudi zaradi varnostnih zahtev še nimamo, zato pa že lahko dobite sedeže z vgrajenimi ventilatorji.


Miha Merljak


Vaši komentarji


© 2024 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media