Revolucionarni avtomobilski žarometi
Kar zadeva luči, nas avtomobilska industrija zadnja leta razvaja s prav nenavadnimi rešitvami. Z lučmi, ki ne bodo več nikogar zaslepile in ki svetijo skoraj kilometer daleč!
Pred nami so bolj mračni meseci, zato je spet pomembno dobro videti in biti viden. Avtomobilska industrija nam zadnja leta ponuja dobesedno revolucionarne rešitve, da lahko bolje vidimo tudi v temi. Ko so pred dobrim desetletjem uzakonili, da moramo tudi podnevi voziti s prižganimi žarometi, so domači mojstri začeli prodajati preprosta stikala, ki so samodejno prižigala luči takoj, ko smo prižgali motor, in jih spet ugasnila, ko smo motor ugasnili. Najnovejši žarometi pa povsem avtomatsko osvetljujejo kar največji del ceste, po kateri vozimo.
Povsem avtomatizirane luči
Ko kupujemo avtomobil, se moramo predvsem odločiti, kakšne žarnice bodo svetile v našem avtomobilu, kako daleč in kam bodo svetile - samo naprej ali tudi v smeri ovinka? Predvsem pa, koliko dela bomo vozniki imeli s prižiganjem in ugašanjem luči. Če se luči ob vžigu motorja samodejno prižgejo, pravimo, da ima avtomobil dnevne luči. A te vloge dandanes ne opravljajo več glavni žarometi, ampak posebna luč znotraj žarometa. Po navadi so te luči stilsko oblikovane in tako ne skrbijo le za varnost, ampak predstavljajo tudi pomemben oblikovalski element!
Vlogo dnevnih luči v nekaterih primerih opravljajo meglenke, njihova pomanjkljivost pa je v tem, da gorijo samo spredaj, zadek avtomobila pa ostaja neosvetljen. Izraz avtomatske luči pa pomeni, da ima avtomobil vgrajen senzor za zaznavanja teme, ki v temi samodejno vključi zasenčene luči, torej ne več tiste majhne posebne lučke za dnevno signalizacijo, ampak luči, ki dejansko osvetljujejo cesto. Avtomatske luči se tako samodejno prižgejo, ko zapeljemo v predor.
Samodejno prižiganje dolgih luči
Avtomatike v novih avtomobilih pa s tem še ni konec. Sodobnejši avtomobili imajo tudi sistem, ki zaznava, kaj se dogaja v okolici: avtomobile, pešce s kresničkami, javno razsvetljavo v naselju ... Ko senzor zazna trdo temo, pa samodejno prižge dolgo luč. Ko nasproti pripelje vozilo ali katerikoli vir svetlobe, usmerjen proti našemu avtomobilu, spet samodejno ugasne dolge luči.
V minulem letu smo to novost prvič spoznali v prestižnem audiju A8. Žaromet je sestavljen iz večjega števila majhnih lučk, ki cesto vselej osvetljujejo z dolgimi lučmi, ko pa žaromet zazna nasproti vozeče vozilo, ugasne samo tiste lučke, ki bi v tistem trenutku zaslepile voznika, vse druge pa ostanejo prižgane. Te majhne lučke simultano prižiga in ugaša s približevanjem nasproti vozečemu vozilu. A da bo ta rešitev prišla tudi v avtomobile nižjih cenovnih razredov, bomo verjetno čakali še vsaj nekaj let, še zlasti zaradi zahtevne elektronike prepoznavanja dogajanja v okolici.
LED tehnologija in laserske luči
Odlično rešitev omogočajo tudi LED diode, kar 25 jih je v omenjenem žarometu, a navajeni smo jih tudi že v zadkih avtomobilov ter v vlogi dnevnih luči. Vse bolj pa se LED diode uveljavljajo kot glavna luč v žarometu, in to tudi v cenejših vozilih - prva dva množična avtomobila z LED žarometi sta peugeot 308 in seat leon.
LED tehnologija ni simpatična samo zaradi bele svetlobe z barvno temperaturo, podobno dnevni svetlobi, ampak tudi zaradi dolge življenjske dobe žarnic, zdržale naj bi vso življenjsko dobo avtomobila. Z LED lučmi se torej ne bomo več jezili, zakaj je v sodobnih avtomobilih tako težko zamenjati žarnico.
No, žarnic ne zamenjujemo sami niti pri ksenonskih žarometih, je pa že marsikaterega lastnika presenetila razmeroma visoka cena teh žarnice. Vseeno se ksenonski žarometi s svojo izredno svetilnostjo še ne poslavljajo, čeprav se na obzorju že kažejo tudi nove tehnologije. Govorimo o laserskih žarometih, ki lahko osvetlijo kar dobrega pol kilometra ceste pred nami.
Klasični halogenski žarometi se seveda še ne bodo prav kmalu poslovili, a kar zadeva luči, se bo v prihodnjih letih zagotovo še veliko dogajalo.