Zakaj naj uživamo maščobne kisline omega 3?

Dobro počutje | feb. '15

V našem telesu je ravnovesje med maščobnimi kislinami omega 3 in omega 6 potrebno za optimalno rast in razvoj še posebej možganov, oči, živčevja ter za ustrezno ravnovesje vnetnih procesov v organizmu. Obe vrsti spadata med esencialne maščobne kisline, kar pomeni, da jih telo samo ne more zgraditi, pač pa jih moramo vnesti s hrano. V običajni prehrani, ki vsebuje meso, sončnično olje, premalo pa je zelenjave in rib, hitro zadovoljimo potrebo po maščobnih kislinah omega 6, ne pa tudi po omega 3.

Med maščobnimi kislinami omega 3 sta najpomembnejši alfa linolenska kislina (ALA), iz katere v omejenem deležu telo lahko tvori dokozaheksanojsko kislin0 (DHA), in eikozapentanojska kislina (EPA). ALA najdemo v živilih rastlinskega izvora (laneno seme, orehi, konopljino seme in njihova olja, nekatera zelenolistnata zelenjava, nekatere morske alge). Glavni vir DHA in EPA so ribe, predvsem mastne, in njihova olja ter prehranski dodatki, med njimi tudi krilovo olje.

Maščobne kisline omega 3 po rezultatih raziskav koristijo srcu in ožilju, omenjeni so tudi ugodni učinki pri nekaterih bolnikih z rakom, imajo tudi ugoden vpliv na optimalno ravnovesje vnetnega odziva v telesu, na depresijo, proces staranja in upad miselnih funkcij. Večina raziskav je potrdila koristno povezavo med uživanjem omega 3 in zdravjem srca in ožilja tako pri bolnikih z že prisotnim obolenjem srčnih žil kot pri zdravih posameznikih.

Pomemben vir maščobnih kislin omega 3 so ribe, še posebej morske. Pri tem velja pazljivo izbirati, saj je morje vse bolj onesnaženo, največ maščob omega 3 pa je v velikih predatorskih ribah (tuna, morski pes, mečarica), ki zaradi dolge življenjske dobe in prehranjevanja z manjšimi ribami v sebi skladiščijo večje količine strupov in nevarnih snovi, med drugim živega srebra, dioksina, pesticidov. Zato je bolje, da uživamo manjše ribe, kot so sardele in skuše.

Strokovnjaki svetujejo, da na dan zaužijemo vsaj en obrok, bogat z maščobnimi kislinami omega 3. Lahko si pripravimo ribe (mastne, kot so losos, skuša, sardele ...), žlico repičnega ali lanenega olja, pest orehov ali mletih lanenih semen. Poseben poudarek naj bo na čim bolj sveži, naravno pridobljeni in čim manj predelani prehrani. Maščobne kisline omega 3 lahko uživamo tudi kot prehransko dopolnilo, pri tem pa moramo paziti, da izberemo čim kakovostnejše dodatke, pri čemer sta pomembni zlasti čistost in visoka vsebnost teh kislin. Najpogosteje so v obliki kapsul, kar omogoča preprosto odmerjanje in prenašanje. Nekateri dodatki vsebujejo kar 850 mg maščobnih kislin omega 3 v eni kapsuli in so brez priokusa po ribah. Zagotavljajo izredno čistost, kar pomeni, da z manjšim številom kapsul na dan zaužijemo več maščobnih kislin omega 3 ter manj dodanih snovi in nezdravih, nepotrebnih maščob.

Anita Žmahar


Vaši komentarji


© 2022 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media