Na premoženjska in druga pravna vprašanja odgovarja mag. Janez Tekavc

Na premoženjska in druga pravna vprašanja odgovarja:
Janez Tekavc

Dobro je vedeti | nov. '17

GARANCIJA ZA APARATE

Bralec je pred pol leta kupil električni stroj. Uporablja ga le občasno, zdaj pa je ugotovil, da ne dela več tako, kot bi moral. V trgovini ga je poskušal zamenjati, pa so ga napotili na servis. Tam so mu povedali, da ga verjetno ne bodo mogli popraviti, da pa ga bodo zamenjali šele po poteku roka za popravila.

Garancija je zagotovilo proizvajalca, uvoznika ali prodajalca, s katero se zaveže, da bo v primeru okvare blaga potrošniku brezplačno popravil ali zamenjal blago ali vrnil kupnino. Obvezna je za tehnično blago (električne naprave, prevozna sredstva, stroji in naprave za kmetijstvo …), lahko pa tudi za katero koli drugo blago.

Garancija pravno zavezuje dajalca garancije pod pogoji, določenimi v garancijskem listu in oglaševalskem sporočilu. To pomeni, da se garancija lahko uveljavlja še, če kupljeno nima lastnosti, ki so bile oglaševane, na primer, če stroj, ki naj bi, sodeč po oglasih, pral in sušil, v resnici ne suši, ter v primeru, če sicer sposobnost sušenja v tehničnem opisu in garancijskem listu ni navedena, v reklami pa je. Pravice iz naslova garancije lahko potrošnik uveljavlja tudi proti prodajalcu.

Zakon o varstvu potrošnikov določa, da lahko potrošnik najprej zahteva odpravo napak, če blago ne deluje brezhibno ali nima lastnosti, navedenih v garancijskem listu ali oglaševalskem sporočilu. Če napake niso odpravljene v 45 dneh, mora proizvajalec potrošniku brezplačno zamenjati blago z enakim novim in brezhibnim blagom oziroma vrniti kupnino. Odgovor serviserja, da bo bralec dobil drug stroj šele po poteku roka za popravilo, je bil v mejah, ki jih dopušča zakon, vendar daleč od dobre poslovne prakse. Resna podjetja navadno opravijo zamenjavo takoj, ko ugotovijo, da naprave ne bo mogoče popraviti. Ne nazadnje namreč isti zakon določa, da lahko proizvajalec ali pooblaščeni servis za čas popravila zagotovi kupcu brezplačno uporabo podobnega izdelka. Kadar tega ne zagotovi, ima kupec možnost, da uveljavlja odškodnino za škodo, ki jo je utrpel, ker izdelka ni mogel uporabljati, in sicer za čas od trenutka, ko je zahteval popravilo ali zamenjavo, do takrat, ko je dobil popravljen ali zamenjan aparat. V praksi je sicer težko dokazati, kolikšen denarni znesek bi bil primeren kot nadomestilo za to, da aparata nismo mogli uporabljati v času popravila, vendar možnost vsaj pravno gledano obstaja.

NAKUP NA DALJAVO

Bralka je na spletu naročila nekaj oblačil. Ugotovila je, da ji en kos ne ustreza, in bi ga rada vrnila. Zanima jo, kako naj to naredi, ker je vse skupaj dobila po pošti. Najbolj jo moti, da oblačilo ni takšno, kot so ga oglaševali na spletu.

Pri nakupu na daljavo, kamor spadata tudi spletna trgovina in kataloška prodaja, lahko kupec vrne blago, ne da bi mu bilo treba navajati razloge za to ali dokazovati, da je blago drugačno, kot pa je bilo videti na spletu.

 Kupec lahko pravico do vračila blaga uveljavlja v 14 dneh od prejema blaga, pri čemer mora prodajalca nemudoma oziroma najpozneje v 14 dneh po prejemu blaga obvestiti o tem, da odstopa od pogodbe. Nato mora prodajalcu v skladu z njegovimi navodili vrniti blago, kar navadno pomeni, da mu mora kupljeno blago poslati nazaj po pošti. Prodajalec je dolžan kupcu vrniti kupnino in stroške standardnega pošiljanja blaga ob prodaji, kupec pa je dolžan kriti stroške pošiljanja blaga prodajalcu. Kupec tako nosi stroške poštnine za vračilo blaga. Prodajalec je dolžan vrniti kupnino za blago in stroške standardnega pošiljanja od prodajalca do kupca najkasneje takrat, ko prejme vrnjeno blago. Včasih prodajalci vrnejo kupnino že, ko jim kupec pošlje potrdilo, da je blago poslal nazaj.

Ob tem je treba opozoriti, da je pravica do vračila kupljenega in povračila kupnine omejena s tem, da kupec kupljenega v odstopnem roku 14 dni ne sme uporabljati oziroma ga sme uporabiti le toliko, kot bi to storil v klasični prodajalni, torej sme na primer obleko pomeriti, ne sme pa je nositi 14 dni. Tehnično blago sme vzeti iz embalaže in si ga natančno ogledati, ne sme pa ga uporabljati ... Pravica do odstopa od nakupa je namreč namenjena temu, da je tisti, ki kupuje na daljavo, v istem položaju, kot bi bil, če bi stvar kupil v prodajalni. Ni pa upravičenje vračila blaga mišljeno v smislu nakupa na poskušnjo. To je posebna vrsta prodaje, pri kateri se morata kupec in prodajalec vnaprej dogovoriti, da sme kupec določeni čas preizkušati kupljeno blago, na primer uporabljati računalnik, se voziti z avtom … Nakup na daljavo praviloma ni nakup na poskušnjo.

SVETOVALNI TELEFON:

Odvetnik Janez Tekavc odgovarja na premoženjska in druga pravna vprašanja (razen pokojninsko-invalidskih) bralcev Vzajemnosti tudi po telefonu. Pokličite ga v torek, 14. in 21. novembra, med 14. in 16. uro na telefonsko številko 01 530 78 53.


Vaši komentarji


© 2023 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media