Odprt arhiv za vse obiskovalce

Na premoženjska in druga pravna vprašanja odgovarja mag. Janez Tekavc 

Na premoženjska in druga pravna vprašanja odgovarja:
Janez Tekavc

Zaradi posebnih razmer je dostop do članka odprt za vse obiskovalce strani.

Dobro je vedeti | maj '20

VRAČILO PO SPLETNEM NAKUPU

Bralka je v spletni trgovini kupila sesalnik, ki pa je že po nekaj dneh nehal delati. Prodajalec je pripravljen vrniti kupnino, vendar zahteva, da mu bralka pošlje sesalnik nazaj, za kar pa bi morala plačati dokaj visoko poštnino, s čimer se ne strinja.

Nakup v spletni trgovini je po pravni definiciji nakup na daljavo. Pri tem ima kupec pravico v 14 dneh obvestiti prodajalca, da odstopa od pogodbe, ne da bi mu bilo treba navesti razlog za svojo odločitev. Seveda pa v tem času ne sme uporabljati kupljenega, le toliko, da preveri lastnosti izdelka. Če bi bralka na primer kupila obleko, bi jo lahko samo pomerila.

Bralka ima možnost, da sesalnik vrne prodajalcu najkasneje v 14 dneh. V Zakonu o varstvu potrošnikov je določeno, da kupec v zvezi z odstopom od pogodbe krije stroške vračila blaga, razen če te stroške krije podjetje ali če podjetje predhodno ne seznani potrošnika, da ga bremeni ta strošek. Bralka mora zelo natančno prebrati pogoje prodaje. Če je v pogojih napisano, da krije stroške morebitnega vračila prodajalec, ali če ni napisano, da jih krije kupec, potem lahko dejansko od prodajalca zahteva, da krije te stroške. Če pa je v pogojih napisano, da kupec krije stroške vračila, jih bo morala verjetno kriti sama. Verjetno je napisano zaradi tega, ker bralka navaja, da se je sesalnik pokvaril, kar bi lahko pomenilo, da gre za tehnično napako kupljenega. Če bi šlo za napako, ki jo je imel izdelek že sam po sebi, se pravi, da ni do okvare prišlo zaradi uporabe ali naključja, potem bi morda lahko bralki uspelo tudi z zahtevkom, da ji prodajalec brezplačno zamenja kupljeno. Vendar pa je dokazovanje dokaj zahtevno in vprašanje je, ali je to vredno.

Če bo bralka vrnila kupljeno, ji je prodajalec dolžan vrniti kupnino, in sicer na enak način kot je bilo izvedeno plačilo (na osebni račun, na kartico …). Pri tem velja še enkrat poudariti, da kupec odgovarja za zmanjšanje vrednosti blaga, če je to posledica ravnanja, ki ni nujno potrebno za ugotovitev narave, lastnosti in delovanja blaga.

Po 14 dneh od nakupa pa ima bralka druge možnosti. Prvo možnost: reklamacijo zaradi tako imenovane stvarne napake. O stvarni napaki govorimo takrat, kadar stvar nima lastnosti, ki so potrebne za njeno normalno rabo ali so bile zagotovljene ob prodaji izdelka. Če sesalnik na primer ne zmore posesati stanovanja, gre za takšno napako. Kupec lahko uveljavlja svoje pravice, če o napaki obvesti prodajalca v dveh mesecih od dneva, ko je bila napaka odkrita, najkasneje pa do poteka dveh let od dneva, ko je izdelek prejel. Ta rok je lahko tudi daljši, če na primer prodajalec ob prodaji ponudi jamčevanje v daljšem roku.

Kupec, ki pravilno obvesti prodajalca o napaki, ima pravico zahtevati, da ta odpravi napako ali vrne del plačanega zneska v sorazmerju z napako ali blago z napako zamenja z novim blagom ali vrne plačani znesek. Skupaj s tem ima tudi pravico, da od prodajalca zahteva povračilo stroškov materiala, nadomestnih delov, dela, prenosa in prevoza izdelkov, ki nastanejo v zvezi z odpravo napake oziroma izpolnitvijo drugih obveznosti prodajalca iz naslova odgovornosti za stvarne napake izdelka. Če je torej sesalnik nehal delati, ker ima stvarno napako, bi prodajalec načeloma moral kriti tudi stroške zamenjave, kot že rečeno, pa je težava v tem, da je treba dokazati, da je sesalnik že sam po sebi imel takšne lastnosti in lahko zato govorimo o stvarni napaki.

Tretja možnost je, da bralka uveljavlja garancijo, to je popravilo v garancijski dobi. Garancija je po vsebini širša od jamčevanja za stvarne napake, ker zajema poleg primerov, ko kupljeno blago nima lastnosti, ki so potrebne za njegovo normalno rabo, tudi primere, ko kupljeni tehnični izdelek ne deluje brezhibno ali nima lastnosti, navedenih v garancijskem listu ali oglaševalskem sporočilu. Pri tem ni potrebno dokazovanje, zakaj ne deluje, pač pa je zadosti že, da ne deluje. Če kupec uporablja aparat v nasprotju z navodili ali njegovim namenom, pa garancija ne velja.

Na podlagi garancije ima kupec možnost, da najprej zahteva odpravo napak. Če napake niso odpravljene v skupnem roku 45 dni, pa lahko zahteva, da se aparat zamenja z enakim novim in brezhibnim aparatom. Če tudi to ne uspe, pa lahko kupec zahteva vračilo kupnine. Pravice kupca ugasnejo po dveh letih od dneva, ko je zahteval odpravo napak ali zamenjavo blaga z novim. Popravila smejo opraviti le pooblaščeni servisi, to so servisi, ki imajo poseben dogovor s prodajalcem ali proizvajalcem o tem, da popravljajo aparate v garancijski dobi. Če popravilo opravi kdo drug, garancija navadno preneha veljati, kupec pa tudi ni upravičen zahtevati povračila stroškov popravila.

Proizvajalec oziroma pooblaščeni servis lahko kupcu za čas popravila zagotovi brezplačno uporabo podobnega nadomestnega izdelka. Če tega ne stori, ima kupec pravico uveljavljati škodo, ki jo je utrpel, ker izdelka ni mogel uporabljati od trenutka, ko je zahteval popravilo ali zamenjavo, do njune izvršitve.

SVETOVALNI TELEFON

 Odvetnik Janez Tekavc odgovarja na premoženjska in druga pravna vprašanja (razen pokojninsko-invalidskih) bralcev Vzajemnosti tudi po telefonu. Pokličite ga v torek, 12. in 19. maja, med 14. in 16. uro na telefonsko številko 01 530 78 53.


Vaši komentarji


© 2020 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media