Vadba upočasni staranje

Dobro počutje | nov. '20

Naše telesne sposobnosti se z leti spreminjajo, z redno telesno dejavnostjo in ustrezno masažo pa lahko nekatere procese staranja upočasnimo, ohranimo samostojnost in odpravimo bolečine.

Pri starejših se pojavlja postopno poslabšanje fizioloških funkcij organizma, kar je mogoče izboljšati z redno in načrtovano telesno dejavnostjo, zdravim načinom življenja in zdravo prehrano. «Telesna dejavnost starejših ima dve glavni koristi. Prva je ohranjanje samostojnosti, ki je posledica preprečevanja oziroma zmanjšanja številnih bolezni, druga pa sta odpravljanje bolečin in preprečevanje padcev, kjer so še posebej pomembne vadbe za moč, gibljivost in ravnotežje. Masaža je odličen dodatek k naštetemu, spodbuja prekrvavitev, sprošča mišične napetosti, ohranja zdravje in imunski sistem, lajša obstoječe bolečine v mišicah ter omogoča hitrejšo regeneracijo po telesni dejavnosti,« pravi Ivana Kamnikar, trenerka gimnastike in nekdanja vrhunska telovadka, ki se posveča izobraževanju in usposabljanju na področju športa in rekreacije.

Pri starejših postopoma pešajo prav vse gibalne sposobnosti, z različnimi vrstami vadbe pa vplivamo na kasnejše in počasnejše poslabšanje. Z vadbo za moč zaviramo mišično atrofijo, kar je povezano z močjo mišic in tudi gibljivostjo sklepov in ravnotežjem. Degenerativne spremembe in kronična obolenja v predelu hrbta pogosto onemogočajo že opravljanje vsakodnevnih opravil. Z vadbo za hrbtenico se naučimo pravilne izvedbe vaj za razvoj stabilizatorjev trupa, ramenskega obroča in kolčnega predela. Vaje služijo lajšanju oziroma odpravljanju bolečin, z vadbo za zdravo hrbtenico pa se bolečinam izognemo tudi preventivno. Med vadbo je smiselno vključiti še aerobno vadbo, s katero ohranjamo vitalnost srca in ožilja. Dvig srčnega utripa med zmerno vadbo nedvomno pozitivno vpliva na številne srčno-žilne bolezni.

»Pravilno vadbo je treba izbrati glede na naše začetno stanje in cilje, prisotnost morebitnih kroničnih obolenj ali drugih bolezni. Zmerno neugodje še ne pomeni, da vadba ni primerna za vas. O vsem se lahko pogovorite s trenerjem in poiščete pravilno izvedbo vaj. Pri tem vam lahko pomagajo v vsakem vadbenem centru. Vadba za starejše je prilagojena in umirjena, saj služi tudi tistim, ki želijo spet vaditi po daljšem premoru. Če že nekaj časa nismo telovadili, pomeni, da se bomo novega začetka lotili zelo počasi in postopno ter poslušali svoje telo. Pred vadbo se moramo pogovoriti s strokovno usposobljeno osebo, ki nas bo vodila, načrtovala vadbo in spodbujala,« pravi Ivana Kamnikar.

Po vadbi pomaga masaža

Če se vključite v vodene skupine ali najamete osebnega trenerja, bodo treningi veliko bolj strokovni in prilagojeni vašim potrebam. Sami tudi najbolje veste, kdaj ste najbolj motivirani za vadbo, ali vam bolj odgovarja manjša skupina ali večja, zjutraj ali zvečer, v kakšnem okolju se počutite sproščeno in motivirano. Danes nam tehnologija omogoča že marsikaj, od spletnih vadb do vadbe v živo prek videokonference in posnetkov na YouTubu. Na trgu je zelo veliko tovrstnih oblik vadbe, ki so namenjene predvsem odrasli populaciji, vadba starejših pa je zelo specifična in mora biti prilagojena vsaki skupini in vsakemu posamezniku. Zato je veliko pametneje vaditi pod strokovnim vodstvom.

»Vsak dobri trener ima vnaprej pripravljen cilj in načrt, ki ga sestavi skupaj s stranko in ga na koncu obdobja uresničita. Tako skupaj nadzorujeta napredek. Če gre za vadbo v skupini, je zelo pomembno, da je trener sposoben zaznati dinamiko skupine in prilagoditi trajanje, intenzivnost in obliko vadbe tako posameznikom kot celotni skupini. Med vadbo se naučimo pravilne izvedbe določenih gibanj, kar pomeni, da boste lažje opravljali tudi vsakodnevna opravila, se veliko boljše počutili, imeli boljšo koncentracijo, sproščene misli in boljši spanec,« še dodaja Ivana Kamnikar.

Po vadbi ali takrat, ko vadbe ne načrtujemo, si lahko pomagamo z masažo. Glavni cilji masaže so sprostitev mišic, spodbuditev prekrvavitve in regeneracija, zato masaže ni primerno izvajati pred vadbo. Lahko uporabite tudi pripomočke, kot so masažni valjčki in masažne žogice, a to vsaj na začetku storite pod strokovnim vodstvom, da se naučite pravilne tehnike. Najbolje je, da obiščete masažni salon ali pokličete maserko na dom. Vsekakor morate pred izvajanjem masaže preveriti morebitne kontraindikacije. V nasprotnem primeru lahko povzročite več škode kot koristi.

Maja Črepinšek  


Vaši komentarji


© 2020 Zavod Vzajemnost, p. p. 134, 1001 Ljubljana, e-pošta: urednistvo@vzajemnost.si, telefonska številka 01 530 78 42

Vzajemnost najdete tudi na družabnih omrežjih Facebook | Twitter | dovod RSS

▲ Na vrh strani | Domov | Klub ugodnosti | O nas | Oglaševanje | Pogoji rabe, zasebnost in piškotki | Pravila nagradne igre

revija Vzajemnost in te spletne strani nastajajo z uredniškim sistemom podjetja (T)media