V prihodnjem letu prve dodatne pokojnine
Dodatno pokojninsko zavarovanje smo v Sloveniji uvedli leta 2001 in tako bodo leta 2011 prvi zavarovanci že izpolnili enega od pogojev za uveljavitev dodatne pokojnine, to je 120 mesecev zavarovanja.
Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju iz leta 2001 je uvedel možnost dodatnega pokojninskega zavarovanja, to je namenskega varčevanja za starost. Podobno kot v drugih razvitih državah tudi pri nas premije za dodatno pokojnino vplačujejo pretežno delodajalci, da bi tako svojim zaposlenim zagotovili primerno pokojnino. Država to varčevanje spodbuja z davčno olajšavo na vplačano premijo v višini 5,844 odstotka bruto plače zavarovanca. Zaradi davčne olajšave je premija, vplačana na osebni račun zavarovanca, enaka strošku delodajalca. Donosi iz zbranih premij se sproti pripisujejo zavarovancem. Zakon varuje zavarovanca pred izgubo sredstev, saj izvajalci zavarovanja po zakonu jamčijo za sredstva in za zajamčeni donos v višini najmanj 40 odstotkov obrestne mere dolgoročnih državnih obveznic na leto, sredstva so izločena na posebnem računu in če bi prišlo do stečaja izvajalca zavarovanja, niso vključena v stečajno maso.
Z elektronsko vlogo kmalu tudi do pokojnine
Oktobra je zaživela prenovljena spletna stran pokojninskega zavoda (www.zpiz), ki je dobila nagrado »Zlati Netko 2010«, najprestižnejše priznanje, ki ga v slovenskem prostoru podeljujejo za spletno komuniciranje v kategoriji »predstavitve institucij s področja državne in javne uprave«.
Med novostmi spletne strani izstopa nova storitev eZPIZ, ki fizičnim osebam omogoča oddajo vlog po elektronski poti in vpogled v to, v kakšni fazi reševanja je njihova vloga.
Elektronske vloge so zdaj možne za uveljavljanje dokupa pokojninske dobe za čas študija in vojaškega roka, za ugotovitev pokojninske dobe in za izpis obdobji zavarovanja po 1. januarju 2009. Postopno pa bomo lahko na ta način uveljavljali tudi pokojnine in druge pravice. Že zdaj pa lahko preverjamo, v kakšni fazi je reševanje naše vloge, ne le tiste, ki smo jo oddali z »e-vlogo«. Novi spletni portal ZPIZ nam tudi omogoča, da s svojega domačega računalnika pogledamo v svoje osebne podatke, ki so zapisani v informacijskem sistemu ZPIZ, in da dobimo informativni izračun datuma, ko bomo izpolnili pogoje za upokojitev po zdaj veljavnem zakonu.
Zakaj novembra le 0,2- odstotno zvišanje?
Odločitev sveta ZPIZ, da se pri novembrskem izplačilu pokojnine zvišajo le za 0,2 odstotka, je bila deležna številnih kritik in tudi zgražanj. Kljub zaostrenim gospodarskim razmeram ali prav zato so mnogi upokojenci vseeno pričakovali več.
Kritiki tako neznatne uskladitve so se sklicevali na rast plač, ki se tudi v kriznih razmerah višajo, pa na draginjo, čedalje težje razmere, prihajajočo zimo, nakup ozimnice, ki za nekatere postaja že nedosegljiv, pa še bi lahko naštevali.
Žal pa spričo zelo jasne zakonske ureditve usklajevanja pokojnin drugačna odločitev sveta sploh ni bila možna! Ocena zvišanja povprečne bruto plače v letošnjem letu v primerjavi z minulim letom, ki jo je konec septembra dal Urad za makroekonomske analize in razvoj v jesenski napovedi gospodarskih gibanj za leto 2010, se ni spremenila do trenutka, ko je bila sprejeta odločitev o uskladitvi pokojnin. Prav ta ocena pa je skupaj s posebnim zakonom, ki v letošnjem letu kroji usklajevanje pokojnin, odločilno vplivala na višino novembrske uskladitve.
Leta 2011 uskladitev sicer bo, vendar bo še skromnejša
V prejšnji številki smo na kratko poročali o možnosti, da se v prihodnjem letu zaradi ustalitve javnih financ tudi pokojnine in vsi prejemki, ki jih izplačuje Zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije, sploh ne bi usklajevali. To naj bi sledilo iz predloga zakona o interventnih ukrepih (ZIU).
Državni zbor je navedeni zakon novembra tudi sprejel, vendar pa ne v predlagani obliki. Popolno »zamrznitev« je omilil, zato naj bi se v prihodnjem letu vseeno spreminjala raven pokojnin in prejemkov.
Zavarovanje v Sloveniji in Srbiji se sešteva
1. novembra je začel veljati sporazum o socialnem zavarovanju med Republiko Slovenijo in Republiko Srbijo (Uradni list RS štev. 30/10 MP štev. 5/10), ki ureja tudi področje pokojninskega in invalidskega zavarovanja.
Zavarovanci, ki so poleg slovenske pokojninske dobe dopolnili del pokojninske dobe tudi v Republiki Srbiji, uveljavijo svojo pravico do pokojnine tako, da zahtevek za pokojnino vložijo pri pokojninskem zavodu tiste države, kjer prebivajo v času vložitve zahtevka. Zavarovanci, ki prebivajo v Sloveniji, torej vložijo zahtevek pri Zavodu za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije. Ta zahtevek velja hkrati tudi za pridobitev pravice do srbske pokojnine.
-
Pokojninska reforma posveča prispevkom posebno pozornost, saj v primerjavi z veljavno ureditvijo prinaša bistvene spremembe. Zakaj? Preprosto zato, ker so prispevki glavni vir prihodkov pokojninske blagajne. Že zdavnaj so namreč minili časi, ko so prispevki zaposlenih in delodajalcev zadoščali za kritje vseh izdatkov pokojninskega zavoda, zato so obveznosti državnega proračuna vse večje.
Cilj pokojninske reforme je med drugim doseči večjo odvisnost pokojnine od plačanih prispevkov. Zato v prihodnje naj ne bi več imel noben zavarovanec priznane pokojninske dobe, če ne bi bili plačani prispevki. Po zdajšnji ureditvi je namreč to pravilo veljalo le za samozaposlene, ne pa tudi za delavce v delovnem razmerju. Če bo predlagani ZPIZ-2 sprejet, bo spremenil dosedanjo ureditev tako, da se bo v pokojninsko dobo priznalo obdobje do uveljavitve novega zakona (do konca leta 2010), če je delodajalec prispevke za delavce zgolj obračunal, ne pa tudi nakazal v pokojninsko blagajno. Naslednji pomemben ukrep pa je, da se obdobja, za katera niso bili plačani prispevki, ne bodo vštevala v pokojninsko osnovo, od katere se odmerja pokojnina.
VAŠA SVETOVALKA: Milena Paulini
Starostna pokojnina brez zmanjšanja
Bralec J. D. iz Ljubljane navaja, da je star 61 let in 4 mesece ter da ima 33 let in 8 mesecev pokojninske dobe. Delodajalec mu je kot invalidu III. kategorije invalidnosti odpovedal pogodbo o zaposlitvi iz poslovnega razloga, s tem da je prej pridobil mnenje komisije za ugotovitev podlage za odpoved pogodbe o zaposlitvi. Po izteku odpovednega roka in po prenehanju delovnega razmerja se bo bralec novembra letos prijavil na zavodu za zaposlovanje. Zanima ga, ali se lahko upokoji, preden bo star 63 let, in za koliko bi se mu pokojnina zmanjšala, saj bi z dodano dobo za čas študija in služenja vojaškega roka izpolnil pogoj 40 let pokojninske dobe, še preden bi dopolnil starost 63 let.
-
Vplačila v rezervni sklad
Bralec živi v večstanovanjskem bloku. Stavba je potrebna obnove, zato so se lastniki pred časom odločili, da vodo opravili določena investicijska dela ter da se zaradi tega povečajo mesečna vplačila v rezervni sklad. Bralca zanima, ali lahko upravnik kar sam razpolaga s sredstvi rezervnega sklad, ali bodo stanovalci vplačevali več le toliko časa, kot bo trajala obnova, ali lahko zahteva vračilo neporabljenih sredstev rezervnega sklada.
Skromna novembrska uskladitev?
November je v sistemskem zakonu (ZPIZ-1) določen kot drugi rok za uskladitev pokojnin v koledarskem letu. Zaradi začasnega omejevanja rasti izdatkov za ta namen, pa tudi te uskladitve ne bo mogoče opraviti tako, kot določa navedeni zakon, temveč bo lahko tako kot februarska uskladitev izvedena po zakonu o intervencijskih ukrepih zaradi gospodarske krize (ZIUZGK), ki velja od 1. januarja do 31. decembra 2010.
Interventni zakon prepolavlja možne višine uskladitev, določene v sistemskem zakonu! Novembra se tako lahko pokojnine uskladijo za 50 odstotkov dosežene rasti povprečne plače za obdobje januar – september 2010 v primerjavi s povprečno plačo za obdobje januar – december 2009. Višina uskladitve pa je tudi po tem zakonu tako kot po ZPIZ-1 omejena; znašati sme največ toliko odstotkov, da povprečno zvišanje najnižje pokojninske osnove, veljavne v letu 2010, po opravljeni februarski in novembrski uskladitvi v primerjavi z mesečnim povprečjem te osnove, veljavne v letu 2009, ne preseže 50 odstotkov ocenjene rasti povprečne plače za obdobje januar – december 2010 v primerjavi z njenim povprečjem v obdobju januar – december 2009, prikazane v jesenski napovedi gospodarskih gibanj Urada za makroekonomske analize in razvoj.
Nekatere novosti, predvidene z ZPIZ-2
Vlada je v začetku septembra določila predlog novega zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2), s katerim udejanja napovedano modernizacijo tega sistema. Predlog je posredovala v obravnavo državnemu zboru, potekala pa bo po rednem postopku, ki bi moral biti končan do konca leta, da bo lahko novi zakon začel veljati 1. januarja 2011. Besedilo bo do sprejema nedvomno doživelo še številne spremembe in dopolnitve.
Z željo, da bi bili s predlaganimi spremembami čim bolje seznanjeni, bomo postopoma predstavljali najpomembnejše novosti in poskušali pojasniti tudi njihov pomen in posledice.